مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,906
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,543
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سبک های دلبستگی با عزت نفس و امید در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 16 | صفحه پایان 25

چکیده

 مقدمه: امید و عزت نفس به عنوان نمادی از سلامت روان بوده و به طور کلی متاثر از کیفیت ارتباطات نزدیک با دیگران است که به گونه ای عمیق با سبک دلبستگی اشخاص ارتباط دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه سبک های دلبستگی با عزت نفس و امید در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1392 انجام شده است.روش پژوهش: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی 218 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1392 انجام شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید, پرسشنامه عزت نفس رزنبرگ و پرسشنامه امید ساندرز بود. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش های آمار توصیفی و آزمون پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی و با در نظر گرفتن سطح معنی داری 0.05, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که بین سبک های دلبستگی ایمن و اجتنابی با عزت نفس همبستگی مثبت و بین سبک دلبستگی اضطرابی- دوسوگرا با عزت نفس همبستگی منفی وجود دارد. در مورد متغیر امیدواری بین نمرات سبک دلبستگی ایمن با امیدواری همبستگی مثبت و بین سبک های دلبستگی ناایمن اجتنابی و ناایمن اضطرابی- دوسوگرا با امید همبستگی منفی مشاهده گردید.نتیجه گیری: به طور کلی پژوهش حاضر گویای آن است که دلبستگی ایمن عاملی مهم برای افزایش عزت نفس و امیدواری نسبت به آینده می باشد؛ لذا پیشنهاد می شود که مسوولان دانشگاهی, روانشناسان و مشاوران نسبت به برگزاری کلاس ها و کارگاه هایی به منظور افزایش آگاهی والدین و خانواده ها در مورد تاثیراتی که سبک های دلبستگی در مورد ویژگی های روانی آینده فرد بر جای می گذارد, اقدام نمایند و تلاش کنند تا از طریق انجام مشاوره های حرفه ای با والدین و آموزش های مناسب از شکل گیری سبک های دلبستگی ناایمن در کودکی جلوگیری نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایزدی طامه، احمد، حسین زاده، مینا، و عزت آقاجری، پروانه. (1393). رابطه سبک های دلبستگی با عزت نفس و امید در دانشجویان پرستاری. دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)، 6(1)، 16-25. SID. https://sid.ir/paper/203597/fa

    Vancouver: کپی

    ایزدی طامه احمد، حسین زاده مینا، عزت آقاجری پروانه. رابطه سبک های دلبستگی با عزت نفس و امید در دانشجویان پرستاری. دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)[Internet]. 1393؛6(1):16-25. Available from: https://sid.ir/paper/203597/fa

    IEEE: کپی

    احمد ایزدی طامه، مینا حسین زاده، و پروانه عزت آقاجری، “رابطه سبک های دلبستگی با عزت نفس و امید در دانشجویان پرستاری،” دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)، vol. 6، no. 1، pp. 16–25، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/203597/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی