مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

949
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

806
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل پرسید بر مصرف میوه و سبزی ها در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر فسا

صفحات

 صفحه شروع 361 | صفحه پایان 370

چکیده

 زمینه و هدف: مصرف میوه و سبزی به میزان توصیه شده از ابتلا به بیماری های قلبی _عروقی, برخی از سرطان ها, چاقی, دیابت نوع دو و پرفشاری خون پیشگیری می کند. هدف مطالعه بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل پرسید بر مصرف میوه و سبزی ها در دانش آموزان دختر دبیرستانی است.مواد و روش ها: این پژوهش نیمه تجربی پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل در بین 100 دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر فسا در دو گروه آزمون و گروه کنترل به طور تصادفی انجام گرفت. اطلاعات جمع آوری شده توسط کارشناسان به صورت پرسشنامه ای که شامل مشخصات دموگرافیک و اجزای الگوی پرسید (عوامل مستعدکننده (آگاهی, نگرش), عوامل قادرکننده, عوامل تقویت کننده و عملکرد) انجام گرفت. بر ای مداخله ی آموزشی جهت گروه مورد طی 4 جلسه آموزش به مدت 55 تا 60 دقیقه انجام و به مدت 2 ماه پیگیری شدند. پرسشنامه مذکور قبل و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی توسط هر دو گروه تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS18 و با استفاده از آزمون های مجذور کای دو, تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.نتایج: پس از مداخله آموزشی گروه آزمون نسبت به گروه کنترل, میانگین نمرات عوامل مستعدکننده (آگاهی و نگرش), عوامل تقویت کننده, عوامل قادرکننده و نیز عملکرد در گروه آزمون افزایش معنی داری داشت (p=0.001)نتیجه گیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید می تواند, باعث اشاعه رفتارهای تغذیه ای سالم و افزایش مصرف روزافزون میوه و سبزی ها در دانش آموزان گردد. در این زمینه این الگو می تواند به عنوان یک مدل جامع در امر برنامه ریزی های آموزش بهداشت و ارتقاء و طرح نظام سلامت نقش مهمی را ایفا نماید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خانی جیحونی، علی، حاتمی، محمود، زارعی، سعیده، صف دار، سمیه، ملکی، زهرا، و اکبرزاده، زهرا. (1396). بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل پرسید بر مصرف میوه و سبزی ها در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر فسا. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا (Journal of Advanced Biomedical Sciences)، 7(3 )، 361-370. SID. https://sid.ir/paper/204023/fa

    Vancouver: کپی

    خانی جیحونی علی، حاتمی محمود، زارعی سعیده، صف دار سمیه، ملکی زهرا، اکبرزاده زهرا. بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل پرسید بر مصرف میوه و سبزی ها در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر فسا. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا (Journal of Advanced Biomedical Sciences)[Internet]. 1396؛7(3 ):361-370. Available from: https://sid.ir/paper/204023/fa

    IEEE: کپی

    علی خانی جیحونی، محمود حاتمی، سعیده زارعی، سمیه صف دار، زهرا ملکی، و زهرا اکبرزاده، “بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل پرسید بر مصرف میوه و سبزی ها در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر فسا،” مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا (Journal of Advanced Biomedical Sciences)، vol. 7، no. 3 ، pp. 361–370، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/204023/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button