مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,144
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

757
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر برنامه آموزشی روان شناختی بر میزان استرس و افسردگی بیماران مبتلا به سرطان

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 58

چکیده

 زمینه: سرطان یکی از بیماری های تهدیدکننده حیات است که تغییرات زیادی در روند زندگی, ارتباطات و فعالیت های اجتماعی ایجاد می کند. بیماران سرطانی درجاتی از استرس و افسردگی دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی روان شناختی بر میزان استرس و افسردگی بیماران مبتلا به سرطان انجام شده است.مواد و روش ها: این مطالعه, یک تحقیق نیمه تجربی است. جامعه پژوهش, کلیه بیماران مراجعه کننده به بیمارستان حضرت سیدالشهدا (ع) اصفهان در سال 1388 و نمونه آن 52 نفر از این بیماران هستند که به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده و به روش تخصیص تصادفی به دو گروه آزمایش (28 نفر) و کنترل (24 نفر) تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش, پرسشنامه های استرس کوپر و افسردگی بک بوده است. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون بوده است. بعد از انتخاب تصادفی گروه های آزمایش و کنترل, ابتدا بر روی هر دو گروه پیش آزمون انجام گرفت و سپس مداخله روان شناختی برای گروه آزمایش اجرا شد و یک ماه بعد از اتمام مداخله روان شناختی, از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و جهت بررسی آماری از آمار توصیفی (فراوانی مطلق و نسبی, میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمونهای تی مستقل و آنالیز کوواریانس) بهره گرفته شد.نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که مداخلات روان شناختی موجب کاهش میزان استرس و افسردگی بیماران در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردید, به طوری که میانگین نمره استرس در گروه آزمایش از 8.4±71.66 به 38.06±7.03 و نمره افسردگی از 8.04± 28.47به 4.46±18.27 رسیده است.نتیجه گیری: در این مطالعه, مداخلات روان شناختی بر کاهش میزان استرس و افسردگی بیماران مبتلا به سرطان تاثیر مثبتی داشته است. بنابراین پیشنهاد می گردد جهت ارتقای سطح سلامت روانی بیماران مبتلا به سرطان, از مداخلات روان شناختی مبتنی بر کاهش استرس و افسردگی به عنوان یک رویکرد موفق استفاده گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مردانی حموله، مرجان، روزی طلب، مهین، و ابراهیمی، احترام. (1390). بررسی تاثیر برنامه آموزشی روان شناختی بر میزان استرس و افسردگی بیماران مبتلا به سرطان. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا (Journal of Advanced Biomedical Sciences)، 1(1)، 53-58. SID. https://sid.ir/paper/204034/fa

    Vancouver: کپی

    مردانی حموله مرجان، روزی طلب مهین، ابراهیمی احترام. بررسی تاثیر برنامه آموزشی روان شناختی بر میزان استرس و افسردگی بیماران مبتلا به سرطان. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا (Journal of Advanced Biomedical Sciences)[Internet]. 1390؛1(1):53-58. Available from: https://sid.ir/paper/204034/fa

    IEEE: کپی

    مرجان مردانی حموله، مهین روزی طلب، و احترام ابراهیمی، “بررسی تاثیر برنامه آموزشی روان شناختی بر میزان استرس و افسردگی بیماران مبتلا به سرطان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا (Journal of Advanced Biomedical Sciences)، vol. 1، no. 1، pp. 53–58، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/204034/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button