Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,149
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,173
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ابعاد توانمندسازی مدیران آموزشی به منظور ارائه چارچوب مناسب جهت مدیران مدارس کشور

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 136

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین ابعاد توانمندسازی مدیران آموزشی به منظور ارائه چارچوب مناسب, برای مدیران مدارس کشور انجام پذیرفته است. بررسی ادبیات تحقیق در جهان, نشان می دهد که توانمندسازی منابع انسانی در سه رویکرد ارتباطی, انگیزشی و شناختی مورد مطالعه قرار گرفته است. بر همین اساس جهت دست یابی به هدف فوق, پژوهشی طی دو مرحله به روش پیمایشی در سطح ملی اجرا گردید. در مرحله نخست, 1088 نفر از مدیران مدارس ابتدایی, راهنمایی و روسای و معاونان آموزش عمومی ادرات آموزش و پرورش کشور, بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان با روش تصادفی طبقه ای,انتخاب و نسبت به تکمیل پرسشنامهشماره یک (با پایایی 0.95) اقدام نمودند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که ابعاد توانمندسازی مدیران آموزشی در 13 بعد و 61 مولفه تقسیم شده و میانگین بار عاملی آنها 0.67 می باشد. در مرحله دوم چارچوب پیشنهادی توانمندسازی مدیران مدارس یعنی پرسشنامه شماره دو (باپایایی 0.97), توسط 152 نفر از کارشناسان و متخصصان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش به روش مبتنی بر هدف انتخاب و نسبت به تعیین درجه تناسب چارچوب اقدام نمودند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که 93 درصد کارشناسان و متخصصان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش, چارچوب پیشنهادی این تحقیق جهت توانمندسازی مدیران مدارس کشور را کاملا مناسب و مناسب تشخیص دادند و میانگین بار عاملی چارچوب 0.71 می باشد. همچنین با اطمینان %99 میزان ضریب همبستگی بین مولفه های هر بخش چارچوب معنادار است. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده و تایید آن توسط تحقیقات قبلی و نظریه های موجود, می توان نتیجه گرفت که چارچوب ارائه شده از یک پشتوانه نظری و تجربی و اعتبار کافی برخوردار است و اجرای آن, جهت توانمندسازی مدیران عملیاتی به مدیران عالی و میانی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقی پورظهیر، علی، و جهانیان، رمضان. (1388). بررسی ابعاد توانمندسازی مدیران آموزشی به منظور ارائه چارچوب مناسب جهت مدیران مدارس کشور. آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، 20(83)، 121-136. SID. https://sid.ir/paper/204148/fa

    Vancouver: کپی

    تقی پورظهیر علی، جهانیان رمضان. بررسی ابعاد توانمندسازی مدیران آموزشی به منظور ارائه چارچوب مناسب جهت مدیران مدارس کشور. آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)[Internet]. 1388؛20(83):121-136. Available from: https://sid.ir/paper/204148/fa

    IEEE: کپی

    علی تقی پورظهیر، و رمضان جهانیان، “بررسی ابعاد توانمندسازی مدیران آموزشی به منظور ارائه چارچوب مناسب جهت مدیران مدارس کشور،” آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، vol. 20، no. 83، pp. 121–136، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/204148/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا