مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,941
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,127
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدلی جهت پاسخگویی مدیران نظام آموزش عالی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 123

چکیده

 تحولات مداوم و لزوم اصلاحات در نظام آموزش عالی, توقعات و انتظارات جدیدی را از مراکز علمی خصوصا دانشگاه ها مطرح نموده است و همواره آموزش عالی را به یک خیزش علمی و فرهنگی با بررسی چالش های عمده و تبیین رسالتهای جدید دعوت می نماید.اعلام سال پاسخگویی توسط مقام معظم رهبری و توصیه کنفرانس جهانی یونسکو به نظام های آموزش عالی جهان مبنی بر پاسخگویی و مسوولیت پذیری مدیران دانشگاه ها در قبال پذیرش نتایج, پیامدها, وظایف و تصمیم گیری ها, از انگیزه های این پژوهش بوده است.پژوهشگر پس از بررسی ادبیات پژوهش, مدل ها, نظریه ها و چهارچوب های ادراکی مشتمل بر: مدیریت مبتنی بر ارزش های اسلامی, مدیریت دانش, مدل چندبعدی و مدل جامع پاسخگویی, چارچوب مکعبی فرایندهای ارزشیابی, چارچوب فناوری اطلاعات و بررسی پژوهش های انجام یافته در خصوص پاسخگویی, مدل پیشنهادی خود را مشتمل بر پنج عنصر اساسی (فلسفه و اهداف مدل, مبانی نظری, چارچوب ادراکی, مراحل اجرایی و نظام ارزیابی و مهندسی مجدد) به همراه 8 مولفه و 45 زیرمولفه با استفاده از ابزار پرسشنامه ارائه نموده است.نتایج نشان می دهد که گروه های نمونه, بر عناصر اساسی مدل و 8 مولفه آن مشتمل بر: مولفه های اختیار و مسوولیت, مدیریت و رهبری, نظارت موثر و هدفمند, گروه های ذینفع, مدیریت اطلاعات, مدیریت ارتباطات, منابع انسانی و استانداردهای یاددهی و یادگیری و 45 زیرمولفه مدل تاکید نموده اند و در نهایت مدل پیشنهادی با 91.9 درصد در بین گروه های مورد مطالعه مناسب تشخیص داده شده است و در پایان, پیشنهادها و توصیه های کاربردی جهت اجرای مدل در سطح نظام آموزش عالی ایران ارایه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقی پورظهیر، علی، و صفایی، طیبه. (1388). ارائه مدلی جهت پاسخگویی مدیران نظام آموزش عالی در ایران. آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، 20(82)، 107-123. SID. https://sid.ir/paper/204223/fa

    Vancouver: کپی

    تقی پورظهیر علی، صفایی طیبه. ارائه مدلی جهت پاسخگویی مدیران نظام آموزش عالی در ایران. آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)[Internet]. 1388؛20(82):107-123. Available from: https://sid.ir/paper/204223/fa

    IEEE: کپی

    علی تقی پورظهیر، و طیبه صفایی، “ارائه مدلی جهت پاسخگویی مدیران نظام آموزش عالی در ایران،” آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، vol. 20، no. 82، pp. 107–123، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/204223/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button