مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,289
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

844
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه رویکردهای حفاظت و نسبت آن ها با خوانش و درک اثر هنری

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 40

چکیده

 در قرن نوزدهم میلادی, حفاظت به معنای حفظ حقیقت اثر و آشکارسازی آن و در دوره های بعد به معانی دیگری چون تسهیل کننده عمل خوانش, تعریف شد. حفاظت, در هر یک از این تعاریف و معانی چه آشکارسازی و چه تسهیل عمل خوانش, به فهم و تفسیر اثر باز می گردد. توجه به جنبه های غیرمادی اثر در کنار جنبه های مادی باعث می شود تا درک معانی و خوانش آن ها, جنبه های دیگر فهم و دریافت را روشن سازند. بنا بر آنچه بیان شد, پرسش بنیادین پژوهش حاضر این است که چه رابطه ای میان رهیافت های فهم و دریافت اثر هنری و نظریات حفاظت وجود دارد. همچنین, آیا می توان گفت وظیفه حفاظت گر در لحظه حفاظت تفسیر اثر است و بر مبنای آن, مراحل بعدی حفاظت شکل می گیرد. بدین منظور در این پژوهش تلاش شده تا با بررسی نظریات حفاظت و رهیافت های هرمنوتیک و دریافت اثر, وجوه مشترک آن ها بررسی شود. همچنین, نشان داده شود که لحظه حفاظت همان لحظه درک و شناخت اثر است و این معرفت به دست نمی آید مگر اینکه حفاظت گر همچون مفسر به تفسیر اثر بپردازد. تا آنجا که نظریه پردازان حفاظت نیز از ابتدا تاکنون اصول حفاظت را با رویکردهای تفسیری چون نیت هنرمند, اثر و مخاطب پایه ریزی کرده اند. براین اساس نگارندگان در مقاله پیش رو با بهره گیری از روش تحلیلی- استنباطی و استفاده از مستندات و مکتوبات نظریات و رهیافت های حفاظت, هرمنوتیک و نظریه دریافت را با هم مورد مقایسه و تطبیق قرار داده اند. افزون بر این ها وجوه مشابه آن ها را نیز مشخص نموده اند تا دریابند که حفاظت چه در تعاریف و چه در دیدگاه نظریه پردازانش, نیازمند رویکردی تفسیری است. اگرچه در بعضی نظریه ها وجهی چون نیت هنرمند شاخص شده است با این همه, هر کدام از رویکردهای تفسیر لازم است؛ اما به تنهایی کافی نیست. چرا که هر اثر وجودی منحصر به فرد دارد و نیازمند تفسیری خاص است و نمی توان همه آثار را صرفا بر اساس یک رویکرد حفظ کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وطن دوست، رسول، مظفر، فرهنگ، شایگانفر، نادر، و طباطبایی، زهره. (1393). مقایسه رویکردهای حفاظت و نسبت آن ها با خوانش و درک اثر هنری. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، 4(7)، 29-40. SID. https://sid.ir/paper/205168/fa

    Vancouver: کپی

    وطن دوست رسول، مظفر فرهنگ، شایگانفر نادر، طباطبایی زهره. مقایسه رویکردهای حفاظت و نسبت آن ها با خوانش و درک اثر هنری. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)[Internet]. 1393؛4(7):29-40. Available from: https://sid.ir/paper/205168/fa

    IEEE: کپی

    رسول وطن دوست، فرهنگ مظفر، نادر شایگانفر، و زهره طباطبایی، “مقایسه رویکردهای حفاظت و نسبت آن ها با خوانش و درک اثر هنری،” مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، vol. 4، no. 7، pp. 29–40، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205168/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button