Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,101
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,251
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین و ارزیابی مولفه های موثر بر کیفیت فضای دانشکده های معماری از دیدگاه دانشجویان مطالعه ای در دانشکده های معماری دانشگاه های تبریز، هنر اسلامی و آزاد تبریز

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 88

چکیده

 متاسفانه با گسترش کمی دانشکده های معماری, بعد کیفی فضاهای آموزشی این حوزه دچار بی توجهی شده است. بخش قابل توجهی از وضعیت نامطلوب معماری معاصر ایران به فضای آموزش معماری مربوط می شود. بنابراین سوالات اساسی این است که فضاهای آموزش معماری مقبول و مطلوب از نظر دانشجویان چه ساختار و ویژگی هایی دارد؟ آیا فضاهای آموزش معماری کنونی واجد این مقبولیت ها و مطلوبیت ها هستند؟ بنابراین هدف تحقیق, شناسایی متغیرهای موثر بر کیفیت فضای دانشکده های معماری است تا به این طریق بتوان صورت بندی از منظر مخاطبان این فضاها که دانشجویان معماری هستند؛ ارائه داد. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت, توصیفی- تجربی و به لحاظ هدف, کاربردی به شمار می رود؛ که برای گردآوری اطلاعات لازم از تکنیک پیمایش در نمونه های موردی استفاده شده است.در مدل سازی معادلات ساختاری بین متغیرهای پنهان تحقیق, عوامل کالبدی, عملکردی و ادراکی- معنایی به عنوان مولفه های کیفی فضای آموزشی؛ و متغیرهای رضایت و مقبول دانستن دانشکده معماری بر اساس معیارها و استانداردها به عنوان عوامل موثر در ترجیحات و ارزیابی دانشجویان که بخش ساختاری مدل را تبیین می کنند, مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج یافته ها نشان داد که از نظر دانشجویان, نکات ضعف دانشکده ها در زمینه معیار عملکردی مربوط به متغیر تناسب بین فرم و عملکرد دانشکده, در زمینه معیار کالبدی شامل متغیر واجد ارزش های معمارانه و در مورد معیار ادراکی- معنایی, متغیر طراحی داخلی دانشکده مطرح گردیده است. از طرفی, نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره در مدل ها نشان می دهد که از میان تاثیرات سه متغیر عملکردی, کالبدی و ادراکی- معنایی بر ارزیابی کلی دانشجویان, متغیر عملکردی بیشترین اثرگذاری را دارد. بنابراین, لزوم توجه به ویژگی تناسب فرمی و عملکردی در طراحی دانشکده های معماری از اولویت برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی، لیلا، و قاسم زاده، بهنام. (1395). تبیین و ارزیابی مولفه های موثر بر کیفیت فضای دانشکده های معماری از دیدگاه دانشجویان مطالعه ای در دانشکده های معماری دانشگاه های تبریز, هنر اسلامی و آزاد تبریز. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، 6(11 )، 77-88. SID. https://sid.ir/paper/205201/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی لیلا، قاسم زاده بهنام. تبیین و ارزیابی مولفه های موثر بر کیفیت فضای دانشکده های معماری از دیدگاه دانشجویان مطالعه ای در دانشکده های معماری دانشگاه های تبریز, هنر اسلامی و آزاد تبریز. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)[Internet]. 1395؛6(11 ):77-88. Available from: https://sid.ir/paper/205201/fa

    IEEE: کپی

    لیلا رحیمی، و بهنام قاسم زاده، “تبیین و ارزیابی مولفه های موثر بر کیفیت فضای دانشکده های معماری از دیدگاه دانشجویان مطالعه ای در دانشکده های معماری دانشگاه های تبریز, هنر اسلامی و آزاد تبریز،” مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، vol. 6، no. 11 ، pp. 77–88، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205201/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا