Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,258
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,221
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهبردهای ارتقای کیفیت آموزش دروس کارگاه مصالح و ساخت و مصالح ساختمانی در رشته معماری

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 115

چکیده

 معماری نیازمند خلاقیت است؛ و بر همین مبنا, آموزش آن نیز امری خلاقه و بسیار پیچیده بوده و نمی توان آن را در چارچوب های مشخص و از پیش تدوین یافته, محدود نمود. ولی با اندکی تامل در معماری و آموزش معماری در چند دهه گذشته, مشاهده می شود این نحوه از آموزش در مدارس معماری با ناکامی در بسیاری از آرمان ها و ایده آل های خود همراه بوده و هست. در این شرایط, حفظ حداقل های لازم در کیفیت آموزش معماری به وسیله بازنگری در محتوا و شیوه های آموزش, امری ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. بنابراین در این پژوهش, دو درس «کارگاه مصالح و ساخت» و «مصالح ساختمانی» به دلیل مشابهت در موضوع و محتوا, جهت بررسی انتخاب شده اند. ارتقای کیفیت آموزش این دروس, هدف اصلی از انجام این پژوهش است. در این مسیر تلاش شده است تا جهت تحقق اهداف پژوهش, از مطالعات کتابخانه ای و توزیع پرسش نامه باز و بسته بین دانشجویان و استادان مربوطه, و نیز تجربیات نگارندگان در آموزش این دروس, بهره گرفته شود. تجزیه و تحلیل اطلاعات کمی با کمک نرم افزار SPSS صورت گرفته و به صورت آمار توصیفی بیان گردیده است.نگارندگان بر این باورند که با تلفیق این دو درس در قالب یک درس نظری- کارگاهی, و با انجام اصلاحاتی در نحوه ارائه آنها, می توان گامی در جهت ارتقای کیفیت آموزش این دروس برداشت. از جمله نتایج آشکاری که از ارائه این درس جدید انتظار می رود: آشنایی نظری و سپس عملی دانشجویان با مصالح مختلف و ایجاد مهارت در استفاده از آن ها برای تولید و ساخت فرم های متنوع, توجه به زیبایی, هندسه و درک ایستایی احجام و نیز درک نقش این مصالح و فرم ها در ایجاد آثار معماری. همچنین افزایش دقت دانشجویان و ایجاد حس کنجکاوی در آن ها, افزایش علاقه به رشته معماری و اشتیاق برای یادگیری آن و نیز آموزش کار گروهی و کشف استعدادها و پرورش خلاقیت, از طریق انجام تمرینات خلاق در کلاس, از نتایج پنهان این درس خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رستمی نجف آبادی، مصطفی، و آقاحسینی دهاقانی، محمدباقر. (1395). راهبردهای ارتقای کیفیت آموزش دروس کارگاه مصالح و ساخت و مصالح ساختمانی در رشته معماری. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، 6(11 )، 101-115. SID. https://sid.ir/paper/205202/fa

    Vancouver: کپی

    رستمی نجف آبادی مصطفی، آقاحسینی دهاقانی محمدباقر. راهبردهای ارتقای کیفیت آموزش دروس کارگاه مصالح و ساخت و مصالح ساختمانی در رشته معماری. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)[Internet]. 1395؛6(11 ):101-115. Available from: https://sid.ir/paper/205202/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی رستمی نجف آبادی، و محمدباقر آقاحسینی دهاقانی، “راهبردهای ارتقای کیفیت آموزش دروس کارگاه مصالح و ساخت و مصالح ساختمانی در رشته معماری،” مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، vol. 6، no. 11 ، pp. 101–115، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205202/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا