مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,851
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,398
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معرفی الگوهایی برای آموزش دانشگاهی نقد هنر تجسمی

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 50

چکیده

 تنوع روش های موفق نقد عملی بسیار و استخراج الگویی یگانه برای تدریس آن, هدفی دست نیافتنی است؛ اما متخصصان آموزش با وجود اختلاف نظر در ماهیت و چگونگی تدریس نقد هنر, تلاش های ارزنده ای برای روش مند کردن آن انجام داده اند. از الگوهای آموزش نقد هنر نمونه های چندانی در کشور ما معرفی نشده اند. این مقاله چهار نمونه از الگوهای جهانی آموزش نقد هنر را بررسی می کند. پرسش اصلی آن این است که چه الگوهای منسجم و روش مندی برای هدایت دانشجویان وجود دارد که بتوانند بر مبنای آنها واکنش خود به اثر هنری را نظریه پردازی کنند, و منسجم تر و مستدل تر درباره آن سخن بگویند یا بنویسند. مدرس می تواند هر یک از روش های موجود را انتخاب کند یا روشی تلفیقی و التقاطی برگزیند. الگوهای بررسی شده در این مقاله در دانشگاه های ایالات متحد و عمدتا متکی بر سنت تحلیلی تدوین شده اند. این تحقیق در مجموع در چارچوب فرانقد قرار می گیرد. ماهیت آن توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن, کتابخانه ای است. الگوی ادموند بورکه فلدمن که رایج ترین الگوی آموزش نقد هنر است, شامل چهار مرحله توصیف, تحلیل فرمی, تفسیر و ارزیابی است. الگوی تام اندرسن هفت مرحله مستقل اما درهم تنیده دارد: واکنش, بازنمایی, تحلیل فرمی, شخصیت بخشی فرمی, تفسیر شخصی, بررسی بافتاری, و سنتز. رابرت دی. کلمنتس در تلاش برای اطلاق روش علمی به نقد هنر, سه مرحله روش استقرایی را مشاهده وقایع مهم, طرح فرضیه و آزمایش صحت فرضیه در برابر شواهد جدید می داند. مراحل الگوی نوئل کارول هم توصیف, دسته بندی, بررسی بافتاری, تبیین, تحلیل, تفسیر و ارزیابی اند. هرچند تجربه نقد هنر را نمی توان به فرمول کاهش داد اما با روش شناسی منسجم و نظام مند می توان بستر و بنیاد اندیشگی شکل گیری جرقه تخیل و ارتقای مهارت های اندیشه انتقادی را فراهم کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، مهدی، و دارابی، هلیا. (1394). معرفی الگوهایی برای آموزش دانشگاهی نقد هنر تجسمی. مطالعات تطبیقی هنر، 5(10)، 35-50. SID. https://sid.ir/paper/205367/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی مهدی، دارابی هلیا. معرفی الگوهایی برای آموزش دانشگاهی نقد هنر تجسمی. مطالعات تطبیقی هنر[Internet]. 1394؛5(10):35-50. Available from: https://sid.ir/paper/205367/fa

    IEEE: کپی

    مهدی حسینی، و هلیا دارابی، “معرفی الگوهایی برای آموزش دانشگاهی نقد هنر تجسمی،” مطالعات تطبیقی هنر، vol. 5، no. 10، pp. 35–50، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205367/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button