مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

885
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

709
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اندیشیدن سینمایی و قطعه قطعه سازی جغرافیای خیالی فرهنگی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 13

چکیده

 در نهاده های فلسفه تاریخ, والتر بنیامین اشاره می کند که هیچ سند تمدنی وجود ندارد که درعین حال سند بربریت نباشد. آشکارترین نمونه های این اسناد تمدن در بحث بنیامین را می توان در یادمانها در آثار معماری شکوهمند یافت. هیتلر بیان داشته بود که معماری در قالب عبارات و کلماتی از جنس سنگ, بیانیه های پرشکوه, تاثیر گذار و ماندگاری را از هر عصری ارائه می دهد و هر دوره پر شکوهی, خود را از طریق ساختمان هایش بیان کرده است. تاریخ نشان داده است که حاکمان شدیدا به بیانیه های پرشکوه سنگی علاقه مند بوده اند و این آثار می توانند به ابزار مهمی در دستان قدرت حاکم برای تثبیت جایگاه بالادستی و کنترل توده, تبدیل شوند. بحث بنیامین, تفسیر غالب و فاتحانه ای که تاریخ را فرایندی رو به جلو و درحال پیشرفت معرفی می کند, به چالش می کشاند؛ نگره غالبی که در پی ارائه تصویری آرمانی از این آثار در راستای تایید و تثبیت گذشته پرشکوه فرهنگی است, تا بتواند با بهره گیری از آن, به قلمروی جغرافیای فرهنگی یکپارچه و دلخواه خود شکل دهد. این پژوهش که از نوع نظری و با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است, می کوشد به کمک بحث بنیامین, و با بهره گیری از شیوه اندیشیدن سینمایی, نقش آثار معماری شکوهمند را در تثبیت و شکل دهی به جغرافیای فرهنگی ملی مورد بازخوانی قرار دهد. با بهره گیری از مونتاژ در مواجهه با این اسناد شکوهمند فرهنگی- تاریخی, می توان به سوی افق های گشوده تری برای خوانش این آثار حرکتی را آغاز نمود. با یادآوری محدودیت های الگوهای تاریخ نگاری سنتی, اندیشیدن مونتاژی می تواند روایت های غالب تاریخی را درباره آثار هنری به چالش بکشاند. کشف, بازخوانی و تلاش برای قراردادن آثار خاموش و نادیده انگاشته شده درکنار سند های شکوهمند, و یا بازخوانی آن سند های شکوهمند, رها و فارغ از نگره های ایدئولوژیک, می تواند منجر به فروپاشی سیستم جامع خیالین گردد. درنتیجه, با زوال این پوشش کلیت بخش و زدودن هاله های ایدئولوژیک افشانده شده ازسوی قدرت هژمونیک, جغرافیای خیالی فرهنگی نیز, به قطعه های پراکنده و گسسته مبدل می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیراوی ونک، مرضیه، قهرمانی، محمدباقر، مظاهریان، حامد، و صیاد، علیرضا. (1396). اندیشیدن سینمایی و قطعه قطعه سازی جغرافیای خیالی فرهنگی. مطالعات تطبیقی هنر، 7(13 )، 1-13. SID. https://sid.ir/paper/205403/fa

    Vancouver: کپی

    پیراوی ونک مرضیه، قهرمانی محمدباقر، مظاهریان حامد، صیاد علیرضا. اندیشیدن سینمایی و قطعه قطعه سازی جغرافیای خیالی فرهنگی. مطالعات تطبیقی هنر[Internet]. 1396؛7(13 ):1-13. Available from: https://sid.ir/paper/205403/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه پیراوی ونک، محمدباقر قهرمانی، حامد مظاهریان، و علیرضا صیاد، “اندیشیدن سینمایی و قطعه قطعه سازی جغرافیای خیالی فرهنگی،” مطالعات تطبیقی هنر، vol. 7، no. 13 ، pp. 1–13، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205403/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button