مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,260
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

856
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تطبیقی الگوی پیشرفت تاریخی هگل با ضرورت ظهور پدیده «تاریخ نوین هنر» در دوره معاصر

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 45

چکیده

 «تاریخ نوین هنر» مبحثی بنیادی - انتقادی - اجتماعی, میان رشته ای و دانشگاهی است که در آن به «رهیافت های مبتنی بر زمینه» های تاریخی, اجتماعی, سیاسی و تغییرات نهادی اشاره می شود که در تقابل با تبعیت از نظریه «هنر برای هنر» به وجود آمد و فرمالیسم قرن بیستم (1875-6819) را شکل داد. فرمالیسمی که خود در تقابل با رومانتیسم حیات یافت و پرداختن به محتوا را نفی می کرد. این مساله سرانجام به انقلاب زیبایی شناختی دیگری ختم شد که نتیجه رهایی از استبداد هنری بود. «تاریخ نوین هنر» در سال 1968 از درون تفکر «هنر برای جامعه», که در ابتدای قرن بیستم به وسیله متفکرانی همچون آرنولد هاوزر و دیگران به گونه ای ناقص و اتمام نیافته مطرح شده و مورد بی اعتنایی قرار گرفته بود, برخاست و آن مسیر و مقوله را ادامه داد و تکمیل کرد؛ زیرا حس بازگشت ضروری هنر به قلمروهای اجتماعی و سیاسی در قالب نظریات پسافرهنگی همانند پست مارکسیستی, پست فمینیستی, پسااستعماری, روان شناسی تحلیلی از اقتضائات «روح حاکم بر زمانه» بود. نوع تحقیق حاضر از نظر ماهیت و روش و الگوی نظری: تحلیل, تفسیر و سنجش مجموعه ای از نظریات, رهیافت ها و روش ها با عنوانی واحد و برداشت و نگاه تطبیقی و تحلیلی جدیدی مبتنی بر جنبه های اجتماعی هنر و منطق, قاعده و قانون دیالکتیکی هگل و قیاس دو دوره مهم تاریخی در قالب جدال برنهاد (تز) یا صورت گرایی قرن بیستم با برابرنهاد (آنتی تز) یا محتواگرایی قرن بیست و یکم و ایجاد هم نهاد (سنتز) جدید یا تلفیق و تفسیر تازه ای از صورت و محتوا در دوره معاصر است بی آن که از دید تاریخ گرایانه به آن پرداخته شود. از اهداف تحقیق: اثبات تحقق خودآگاهی تاریخی اهل هنر (فیلسوف, مورخ, هنرمند, منتقد) است. ورود به حوزه تاریخ, نتیجه آگاهی یافتن در مقام خرد و اراده ای خردمندانه است که طی فرایندی تاریخی با گذشتن از شاهراه تجربه تاملی (مبتنی بر اندیشه و نه حس و فرم صرف) میسر شده و تقدیر تاریخی هنر منجر به تغییری تاریخی در هنر شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اسفندیاری، آپه نا، آیت الهی، حبیب اله، و دیباج، سیدموسی. (1391). مقایسه تطبیقی الگوی پیشرفت تاریخی هگل با ضرورت ظهور پدیده «تاریخ نوین هنر» در دوره معاصر. مطالعات تطبیقی هنر، 2(3)، 35-45. SID. https://sid.ir/paper/205414/fa

    Vancouver: کپی

    اسفندیاری آپه نا، آیت الهی حبیب اله، دیباج سیدموسی. مقایسه تطبیقی الگوی پیشرفت تاریخی هگل با ضرورت ظهور پدیده «تاریخ نوین هنر» در دوره معاصر. مطالعات تطبیقی هنر[Internet]. 1391؛2(3):35-45. Available from: https://sid.ir/paper/205414/fa

    IEEE: کپی

    آپه نا اسفندیاری، حبیب اله آیت الهی، و سیدموسی دیباج، “مقایسه تطبیقی الگوی پیشرفت تاریخی هگل با ضرورت ظهور پدیده «تاریخ نوین هنر» در دوره معاصر،” مطالعات تطبیقی هنر، vol. 2، no. 3، pp. 35–45، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205414/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button