مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,385
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,636
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش تابلوهای تبلیغاتی فروشگاه ها در تغییر شکل منظره شهری (مورد مطالعاتی: خیابان چهارباغ عباسی)

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 39

چکیده

 منظر شهر واسطه ای میان انسان و پدیده شهر و تبلور بصری و معنایی اجزای تشکیل دهنده فضا است که یکی از اجزای آن تابلوها و علایم هستند. تابلوهای معرف کاربری و تبلیغاتی در عین ایفای نقش کارکردی خود, که معرفی کالا و خدمات است, موجب افزایش پویایی و سرزندگی فضا یا اغتشاش و سردرگمی می شوند. این موضوع در حالی مطرح است که منظر شهری بیش تر مراکز فعال شهرها با تابلوهای رنگارنگ پوشیده شده است. این تابلوهای رنگارنگ در کنار یکدیگر و در طول زمان برای جلب توجه مشتریان شکل گرفته اند, از همین رو دارای ویژگی منحصر به فردی هستند که همان هویت بصری متمایز و مشخصی است که از فرهنگ مردم و مطابق با نیاز و سلیقه روز برآمده است. خیابان چهارباغ عباسی یکی از مهم ترین و قدیمی ترین خیابان های شهر اصفهان است که با تابلوهای تبلیغاتی مغازه ها و فروشگاه ها پوشیده شده است. تابلوهای تبلیغاتی از اجزاء منظر شهری هستند که تاثیرات مطلوب و نامطلوبی در کیفیت فضای شهری ایجاد می کنند. در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی - تحلیلی, بعد از مشاهده و جمع آوری اطلاعات به بررسی نقاط قوت و ضعف موجود در منظر خیابان چهارباغ عباسی که به دلیل وجود تابلوها ایجاد شده است, پرداخته ایم و زمینه های مختلف را بررسی کرده ایم و در انتها به این نتیجه رسیده ایم که تابلوهای تبلیغاتی با وجود داشتن هماهنگی هایی از جمله فرم و چیدمان با زمینه کالبدی, به علت استفاده نامناسب از رنگ ها و بی توجهی به زمینه فرهنگی مطلوبیت بصری لازم را ندارند و لازم است در این زمینه اصلاحاتی صورت بگیرد. به منظور انجام این اصلاحات می توان سه رویکرد مختلف اتخاذ کرد که در این پژوهش با انتخاب رویکرد سوم که تدوین ضوابط عام کمی و کیفی و ارائه الگوها و نمونه های مناسب است, به ارائه چهارچوب و پیشنهاداتی برای طراحی و سامان دهی تابلوهای تبلیغاتی خیابان چهارباغ پرداخته شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قلعه نویی، محمود، بهرامیان، آرمین، و مدنی، فروغ. (1390). نقش تابلوهای تبلیغاتی فروشگاه ها در تغییر شکل منظره شهری (مورد مطالعاتی: خیابان چهارباغ عباسی). مطالعات تطبیقی هنر، 1(2)، 29-39. SID. https://sid.ir/paper/205434/fa

Vancouver: کپی

قلعه نویی محمود، بهرامیان آرمین، مدنی فروغ. نقش تابلوهای تبلیغاتی فروشگاه ها در تغییر شکل منظره شهری (مورد مطالعاتی: خیابان چهارباغ عباسی). مطالعات تطبیقی هنر[Internet]. 1390؛1(2):29-39. Available from: https://sid.ir/paper/205434/fa

IEEE: کپی

محمود قلعه نویی، آرمین بهرامیان، و فروغ مدنی، “نقش تابلوهای تبلیغاتی فروشگاه ها در تغییر شکل منظره شهری (مورد مطالعاتی: خیابان چهارباغ عباسی)،” مطالعات تطبیقی هنر، vol. 1، no. 2، pp. 29–39، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205434/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button