Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,162
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

892
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی سرفصل دروس دوره کارشناسی طراحی گرافیک در ایران و منتخبی از دانشگاه های جهان

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 45

چکیده

 سرفصل دروس از ارکان اساسی هر نظام آموزشی است و رابطه معنی داری بین سرفصل دروس کارآمد و فارغ التحصیلان توانمند وجود دارد. این مقاله سرفصل دروس کارشناسی طراحی گرافیک را در ایران با سرفصل دروس همان رشته و مقطع در ده دانشگاه هنری جهان با روش مطالعات تطبیقی بررسی و تحلیل می کند. تحولات سال های اخیر در حوزه طراحی گرافیک, رهیافت های تازه ای را پیشروی آموزش طراحی گرافیک قرار داده است؛ این مهم بازنگری در سرفصل دروس کارشناسی رشته طراحی گرافیک و به روزکردن آنها را ضرورتی انکارناپذیر می نمایاند. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که سرفصل فعلی دروس دوره کارشناسی طراحی گرافیک در ایران تا چه اندازه ای با سرفصل دانشگاه های دیگر جهان در این رشته و مقطع, مطابقت دارد. هدف این نوشتار, یافتن شباهت ها و تفاوت های سرفصل دروس دوره کارشناسی طراحی گرافیک در ایران و دانشگاه های موردمطالعه است تا درصورت نیاز به اصلاحات, عواملی که در بازنگری و اصلاح آنها باید مدنظر قرار گیرد, بیان شود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی- توسعه ای و ازنظر روش, توصیفی- تحلیلی- تطبیقی با رویکردی کیفی و کمی است. اطلاعات آن هم, به شیوه اسنادی با مراجعه به کتاب ها, مقالات, سرفصل وزارت علوم و سایت دانشگاه های موردمطالعه, گردآوری شده است.تحلیل ها و بررسی های آماری نشان می دهد که به دلیل تفاوت های بارز ازجمله تخصیص بیش از نیمی از سرفصل دروس به مباحث غیرکارگاه های تخصصی گرافیک در ایران, نگاه تخصصی به دروس طراحی گرافیک کم رنگ تر است و سرفصل فعلی انسجام لازم را برای تربیت طراح گرافیک توانا ندارد. ازاین رو, بازنگری در آنها ضروری است و باید باتوجه به سه عامل اساسی انجام گیرد:- ضرورت اجتناب از ارائه دروس غیرتخصصی طراحی گرافیک و تمرکز بر آموزش دروس تخصصی در این حوزه.- توجه به مباحث و دروس تئوری در زمینه طراحی گرافیک.- توجه به تکنولوژی های جدید در فرایند تولیدات گرافیکی و گرافیک فضای مجازی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن زاده، حسام. (1394). بررسی تطبیقی سرفصل دروس دوره کارشناسی طراحی گرافیک در ایران و منتخبی از دانشگاه های جهان. مطالعات تطبیقی هنر، 5(9)، 35-45. SID. https://sid.ir/paper/205466/fa

    Vancouver: کپی

    حسن زاده حسام. بررسی تطبیقی سرفصل دروس دوره کارشناسی طراحی گرافیک در ایران و منتخبی از دانشگاه های جهان. مطالعات تطبیقی هنر[Internet]. 1394؛5(9):35-45. Available from: https://sid.ir/paper/205466/fa

    IEEE: کپی

    حسام حسن زاده، “بررسی تطبیقی سرفصل دروس دوره کارشناسی طراحی گرافیک در ایران و منتخبی از دانشگاه های جهان،” مطالعات تطبیقی هنر، vol. 5، no. 9، pp. 35–45، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205466/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا