Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

820
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

898
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی نظام آموزش رسمی صنایع دستی ایران و ترکیه با رویکرد "صنایع فرهنگی خلاق"

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 42

چکیده

 صنایع دستی به دلیل قابلیت های فرهنگی و اقتصادی, در یک دهه اخیر به عنوان یکی از زیرشاخه های صنایع فرهنگی خلاق مطرح است و کشورهایی از قبیل چین, کره جنوبی و انگلیس در این زمینه, برنامه ریزی های دقیقی انجام داده اند. کشور ترکیه که از دیرباز در زمینه صنایع دستی, اشتراکات و تبادلاتی با ایران داشته, از کشورهای پیشروی منطقه در حوزه صنایع فرهنگی خلاق است و مطالعه تحولات نظام آموزش رسمی صنایع دستی آن می تواند در ارتقای آموزش صنایع دستی ایران مورد توجه قرار گیرد؛ لذا این پرسش مطرح است که ویژگی های فعلی ساختار نظام آموزش رسمی صنایع دستی ترکیه و ایران در انطباق با رویکردهای صنایع فرهنگی خلاق, چگونه هستند؟ هدف از این مطالعه, دست یابی به راهکارهایی نوین در ارتقای نظام آموزش صنایع دستی ایران است. این پژوهش, از نوع کیفی است و با روش تطبیقی مبتنی بر اطلاعات کتابخانه ای, اسنادی و میدانی, اهداف, روش ها و برنامه های این دو نظام آموزشی, مورد مطالعه قرار می گیرد. نتایج, بیانگر آن بوده که اهداف و برنامه ریزی های آموزش صنایع دستی ترکیه در مقایسه با ایران, از قابلیت های بیشتری در تناسب با رویکردهای صنایع فرهنگی خلاق, به ویژه از دیدگاه صاحب نظرانی چون "سوزان لاکمن", برخوردار هستند. توجه به اهداف اقتصادی به موازات اهداف فرهنگی, امکان تحصیل گرایشی, ارائه دروس متناسب در مقاطع مختلف تحصیلی و فراهم نمودن رابطه دانشگاه و نهادهای مرتبط, از جمله تمهیداتی بوده که در نظام آموزش صنایع دستی ترکیه مورد توجه قرار گرفته اند. این تحولات از لحاظ محتوا, تا حدودی در آخرین برنامه ریزی-های آموزش متوسطه و به میزان کمتری, در آخرین برنامه کارشناسی ارشد رشته صنایع دستی ایران نیز لحاظ شده و ضروری است که در نگرشی جامع در کل نظام آموزش صنایع دستی ایران, مورد توجه قرار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فروغی نیا، مریم، سهرابی نصیرآبادی، مهین، و محمدی، مهدی. (1398). مطالعه تطبیقی نظام آموزش رسمی صنایع دستی ایران و ترکیه با رویکرد "صنایع فرهنگی خلاق". مطالعات تطبیقی هنر، 9(17 )، 29-42. SID. https://sid.ir/paper/205474/fa

    Vancouver: کپی

    فروغی نیا مریم، سهرابی نصیرآبادی مهین، محمدی مهدی. مطالعه تطبیقی نظام آموزش رسمی صنایع دستی ایران و ترکیه با رویکرد "صنایع فرهنگی خلاق". مطالعات تطبیقی هنر[Internet]. 1398؛9(17 ):29-42. Available from: https://sid.ir/paper/205474/fa

    IEEE: کپی

    مریم فروغی نیا، مهین سهرابی نصیرآبادی، و مهدی محمدی، “مطالعه تطبیقی نظام آموزش رسمی صنایع دستی ایران و ترکیه با رویکرد "صنایع فرهنگی خلاق"،” مطالعات تطبیقی هنر، vol. 9، no. 17 ، pp. 29–42، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205474/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا