مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,441
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل اثرگذار بر سیستم ارگونومی در پاسخگویی به نیازهای مدیران و کارکنان (مطالعه موردی: ایران خودرو)

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 47

چکیده

 این پژوهش با بیان ضرورت وجود سیستم ارگونومی محیط, نقش آن در سلامت کارکنان و تاثیر آن در افزایش کارایی و بهره وری سازمان, عوامل اثرگذار (محیطی, فیزیکی, حفاظتی, مسائل روحی و روانی و مسائل آموزشی) بر سیستم ارگونومی را به صورت مطالعه موردی در شرکت ایران خودرو در سالن های مونتاژ موتور مورد بررسی قرار می دهد. این پژوهش, از نوع پژوهش های توصیفی - پیمایشی و کاربردی می باشد. در این پژوهش داده ها به صورت مشاهده, مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری شده و با استفاده از روش های آماری همچون آزمون t, آنالیز واریانس و مقایسات چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. خروجی حاصل از آزمون آماری t حاکی از آن بود که در خصوص مسائل روحی و روانی اختلاف معنی داری در سطح p=0.05 مشاهده می گردد. گر چه لازم به ذکر است در خصوص عوامل محیطی, تهویه و در خصوص عوامل فیزیکی, میزان جابجایی بار نیز اختلاف معنی داری مشاهده شده است. همچنین خروجی حاصل از آنالیز واریانس حاکی از آن بود که از نظر عوامل محیطی, فیزیکی و مسائل روحی و روانی بین نظرات سطوح مختلف (مدیران عالی, مدیران میانی, مدیران عملیاتی و پرسنل) اختلاف معناداری مشاهده می شود. در ضمن خروجی آزمون مقایسات چند گانه نیز بیانگر این مطلب بود که در اغلب موارد کارکنان نظر متفاوتی نسبت به مدیران عملیاتی, میانی و عالی در مورد وضعیت سیستم ارگونومی محیط کار خود داشته اند. پس از تجزیه و تحلیل نظرات و اثبات این موضوع که سیستم ارگونومی در برخی موارد پاسخگوی نیازهای کارکنان نمی باشد اقدام به بررسی کاربردی و مشکل یابی سیستم ارگونومی محیط کار گردید و در آخر پیشنهاداتی جهت ارتقاء و بهبود سیستم ارگونومی ارائه گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موحدی، محمدمهدی، و یوسفی، مرتضی. (1390). بررسی عوامل اثرگذار بر سیستم ارگونومی در پاسخگویی به نیازهای مدیران و کارکنان (مطالعه موردی: ایران خودرو). مدیریت توسعه و تحول، 3(6)، 39-47. SID. https://sid.ir/paper/205820/fa

    Vancouver: کپی

    موحدی محمدمهدی، یوسفی مرتضی. بررسی عوامل اثرگذار بر سیستم ارگونومی در پاسخگویی به نیازهای مدیران و کارکنان (مطالعه موردی: ایران خودرو). مدیریت توسعه و تحول[Internet]. 1390؛3(6):39-47. Available from: https://sid.ir/paper/205820/fa

    IEEE: کپی

    محمدمهدی موحدی، و مرتضی یوسفی، “بررسی عوامل اثرگذار بر سیستم ارگونومی در پاسخگویی به نیازهای مدیران و کارکنان (مطالعه موردی: ایران خودرو)،” مدیریت توسعه و تحول، vol. 3، no. 6، pp. 39–47، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205820/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button