مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,440
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

885
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب دانشجویان روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند

صفحات

 صفحه شروع 292 | صفحه پایان 300

چکیده

 زمینه و هدف: یادگیری خودتنظیمی شامل راهبردهایی است که دانشجویان به کار می برند تا شناخت هایشان را بر اساس آن تنظیم کنند و بر پیشرفت تحصیلی خود بیفزایند. اضطراب, یکی از علل عمده بیماری و اختلالات روانی است که بر پیشرفت تحصیلی تاثیرگذار است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی و آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب دانشجویان انجام شد.روش تحقیق: در این پژوهش نیمه تجربی, از 173 دانشجوی روان شناسی مقطع کارشناسی, به صورت داوطلبانه آزمون اضطراب بک (BAI) گرفته شد. تعداد 46 نفر از دانشجویانی که دارای نمره اضطراب بالاتر از 8 بودند, انتخاب شدند و به روش نمونه گیری تصادفی ساده, در دو گروه 23 نفری مورد و شاهد قرار گرفتند. گروه مورد, هفته ای دو جلسه و طی هشت جلسه 100 دقیقه ای, با رویکرد یادگیری خودتنظیمی, به صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند و به گروه شاهد هیچ گونه آموزشی داده نشد. ابزار مورد استفاده برای ارزیابی اضطراب و پیشرفت تحصیلی, آزمون اضطراب بک و معدل کل بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش 17) و آزمون های آماری تی مستقل و وابسته, کای دو و کوواریانس در سطح معنی داری P<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: پس از ارائه آموزش در مورد راهبردهای یادگیری خودتنظیمی, میزان اضطراب گروه مورد از 18.26 به 7.83 کاهش معنی داری نشان داد (P<0.001)؛ در حالی که میانگین میزان اضطراب گروه شاهد ثابت بود و میانگین نمره پیشرفت تحصیلی پس از مداخله, از نظر آماری در گروه مورد معنی دار نبود.نتیجه گیری: بر اساس نتایج این تحقیق, پیشرفت تحصیلی دانشجویان, با اضطراب ارتباط مستقیمی دارد؛ بنابراین آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی جهت بهبود پیشرفت تحصیلی پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفرطباطبایی، سمانه سادات، بنی جمالی، شکوه السادات، احدی، حسن، و خامسان، احمد. (1391). تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب دانشجویان روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند. مراقبت های نوین، 9(4 (پیاپی 36))، 292-300. SID. https://sid.ir/paper/205962/fa

    Vancouver: کپی

    جعفرطباطبایی سمانه سادات، بنی جمالی شکوه السادات، احدی حسن، خامسان احمد. تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب دانشجویان روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند. مراقبت های نوین[Internet]. 1391؛9(4 (پیاپی 36)):292-300. Available from: https://sid.ir/paper/205962/fa

    IEEE: کپی

    سمانه سادات جعفرطباطبایی، شکوه السادات بنی جمالی، حسن احدی، و احمد خامسان، “تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب دانشجویان روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند،” مراقبت های نوین، vol. 9، no. 4 (پیاپی 36)، pp. 292–300، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205962/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button