مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,869
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,692
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر دانش و عملکرد پرستاران در پیشگیری و مهار زخم بستر

صفحات

 صفحه شروع 16 | صفحه پایان 23

چکیده

 زمینه و هدف: گروه پرستاری مسوول مراقبت مستقیم و مداوم در پیشگیری و درمان زخم بستر هستند. برای رسیدن به مراقبتی با کیفیت مطلوب, باید دانش و عملکرد پرستاران بر اساس بهترین شواهد علمی باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر آموزش بر دانش و عملکرد پرستاران در پیشگیری و مهار زخم بستر انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی, تمام پرستاران و بیماران بخش های داخلی, مغز و اعصاب, ارتوپدی و ICU بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود مورد ارزیابی قرار گرفتند. مداخله شامل دو جلسه آموزش دو ساعته در زمینه پیشگیری و درمان زخم بستر بود. اطلاعات مربوط به دانش پرستاران در دو مرحله قبل و یک ماه پس از آموزش با استفاده از پرسشنامه (اطلاعات فردی و پرسشنامه برگرفته شده از راهنمای Agency Health Care and Policy Research) و اطلاعات مربوط به روند بهبودی زخم (با مقیاس Pressure Ulcer Scale for Healing) جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش 14) و آزمون های ویلکاکسون, تی زوجی, من ویتنی, تی مستقل و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بیشتر واحدهای پژوهش (%74) مونث و (%77) کارشناس پرستاری بودند. نمره پس از آموزش در تمام پرستاران در هر دو حیطه پیشگیری و درمان, افزایش معنی داری داشت. آموزش در نمونه های بالای 40 سال و سابقه کار بیشتر از 10 سال تاثیر چندانی نشان نداد و تفاوت معنی داری در نمرات کسب شده مشاهده نشد؛ بروز زخم بستر در دوره قبل از آموزش به پرستاران %4.45 بود و پس از آموزش مراقبت استاندارد به %3.08 کاهش یافت (P<0.001).نتیجه گیری: بر اساس نتایج این تحقیق, آگاهی پرستاران در محدوده کمتر از متوسط در زمینه مراقبت راهبردی (استراتژیک) از زخم بستر می باشد. تدوین محتوا و آموزش راهبردی به منظور پیشگیری و درمان زخم بستر در دانشکده های پرستاری پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سوزنی، آذر، راعی، مهدی، منتظری، اکرم السادات، نصیری، عیسی، حمیدزاده، اعظم، و پورحیدری، محبوبه. (1391). تاثیر آموزش بر دانش و عملکرد پرستاران در پیشگیری و مهار زخم بستر. مراقبت های نوین، 9(1 (پیاپی 33))، 16-23. SID. https://sid.ir/paper/206040/fa

    Vancouver: کپی

    سوزنی آذر، راعی مهدی، منتظری اکرم السادات، نصیری عیسی، حمیدزاده اعظم، پورحیدری محبوبه. تاثیر آموزش بر دانش و عملکرد پرستاران در پیشگیری و مهار زخم بستر. مراقبت های نوین[Internet]. 1391؛9(1 (پیاپی 33)):16-23. Available from: https://sid.ir/paper/206040/fa

    IEEE: کپی

    آذر سوزنی، مهدی راعی، اکرم السادات منتظری، عیسی نصیری، اعظم حمیدزاده، و محبوبه پورحیدری، “تاثیر آموزش بر دانش و عملکرد پرستاران در پیشگیری و مهار زخم بستر،” مراقبت های نوین، vol. 9، no. 1 (پیاپی 33)، pp. 16–23، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/206040/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button