مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,231
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

625
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد معیارهای ارزشیابی اساتید در سال 1388

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 56

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از رویکردهای ارتقای کیفیت آموزش, ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید و یکی از متداول ترین این روش ها, ارزشیابی آموزش توسط دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف تعیین معیارهای مهم ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان پزشکی انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی - مقطعی, تمامی دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1388 (200 نفر) به روش سرشماری انتخاب و دیدگاه آنان مورد ارزیابی قرار گرفت. ابزار سنجش, پرسشنامه محقق ساخته, شامل 55 سوال در شش حیطه مهارت های تدریس, ویژگی های فردی, مهارت های ارتباطی, مهارت های ارزشیابی, مهارت های بالینی و رعایت اصول و قوانین آموزش بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی (فراوانی, میانگین و انحراف معیار) و آزمون های کای اسکوئر, تی و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی داری P<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: در بخش مهارت های تدریس از نظر بیشتر دانشجویان, مهم ترین اولویت در ارزشیابی استاد «قدرت بیان و تفهیم مطالب درسی» (%88.5) بود. در بخش ویژگی های فردی «داشتن ظاهر مرتب و آراسته» (%58.5), در بخش مهارت های ارتباطی «عدم جبهه گیری و تحقیر دانشجویان» (%68.5) در بخش رعایت اصول و قوانین آموزشی, «ارائه یک جزوه جامع و کامل برای درس مربوطه و رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس» (%34) و در بخش مهارت های ارزشیابی «متناسب بودن ارزشیابی اساتید با مطالب تدریس شده» (%48.5) مهم ترین اولویت بود. علاوه بر این بین جنس دانشجویان با معیار ویژگی های فردی استاد و مقطع تحصیلی با مهارت های ارزشیابی استاد, رابطه معنی دار آماری وجود داشت (P<0.05).نتیجه گیری: اگرچه دانشجویان با برخی عوامل ارزشیابی اساتید آشنا هستند, اما از قدرت قضاوت کافی در مورد اساتید برخوردار نیستند؛ اما همه آنچه را که بر اساس معیارهای علمی برای یک استاد خوب لازم است, مهم نمی دانند و همین امر ممکن است از اعتبار و پایایی ارزشیابی های دانشجویی بکاهد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فشارکی نیا، آزیتا، خزاعی، طاهره، خزاعی، زهره، و محمدپور، محبوبه. (1391). دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد معیارهای ارزشیابی اساتید در سال 1388. مراقبت های نوین، 9(1 (پیاپی 33))، 49-56. SID. https://sid.ir/paper/206044/fa

    Vancouver: کپی

    فشارکی نیا آزیتا، خزاعی طاهره، خزاعی زهره، محمدپور محبوبه. دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد معیارهای ارزشیابی اساتید در سال 1388. مراقبت های نوین[Internet]. 1391؛9(1 (پیاپی 33)):49-56. Available from: https://sid.ir/paper/206044/fa

    IEEE: کپی

    آزیتا فشارکی نیا، طاهره خزاعی، زهره خزاعی، و محبوبه محمدپور، “دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد معیارهای ارزشیابی اساتید در سال 1388،” مراقبت های نوین، vol. 9، no. 1 (پیاپی 33)، pp. 49–56، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/206044/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button