مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,683
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

931
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط عزت نفس با فرسودگی شغلی معلمان دوره مهارت های حرفه ای استثنایی و مدارس راهنمایی عادی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 48

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی رابطه عزت نفس با فرسودگی شغلی معلمان مدارس عادی و استثنایی بود. بدین منظور با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان, تعداد 200 نفر از معلمان مرد و زن شاغل در مدارس راهنمایی عادی و استثنایی از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه عزت نفس کوپر اسمیت (1976) و فرسودگی شغلی پاتر (1993) بهره به عمل آمد. داده های پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی (شاخص های مرکزی و پراکندگی) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیری, روش همبستگی پیرسون, آزمون t گروه های مستقل و آزمون اتا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد: 1) بین عزت نفس و فرسودگی شغلی معلمان مدارس عادی و استثنایی تفاوت معنادار وجود ندارد. 2) بین عزت نفس و فرسودگی شغلی در افراد گروه نمونه (به صورت کل) رابطه معنادار وجود دارد. 3) بین عزت نفس و فرسودگی شغلی در گروه معلمان مدارس عادی رابطه معنادار وجود دارد. 4) بین عزت نفس و فرسودگی شغلی در گروه معلمان مدارس استثنایی رابطه معنادار وجود ندارد. 5) بین فرسودگی شغلی در معلمان مدارس عادی و استثنایی تفاوت معنادار وجود ندارد. 6) بین عزت نفس در معلمان مدارس عادی و استثنایی تفاوت معنادار وجود ندارد. 7) بین عزت نفس معلمان زن و مرد در افراد گروه نمونه تفاوت معنادار وجود دارد. 8) بین فرسودگی شغلی معلمان زن و مرد در افراد گروه نمونه تفاوت معنادار وجود دارد. 9) بین عزت نفس معلمان زن و مرد مدارس استثنایی تفاوت معنادار وجود ندارد. 10) بین فرسودگی شغلی معلمان زن و مرد مدارس استثنایی تفاوت معنادار وجود ندارد. 11) بین عزت نفس معلمان زن و مرد مدارس عادی تفاوت معنادار وجود ندارد. 12) بین فرسودگی شغلی معلمان زن و مرد مدارس عادی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین, سهم اثر متغیرهای جنس و نوع مدارس (عادی و استثنایی) در عزت نفس و فرسودگی شغلی مدنظر قرار گرفت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button