Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,305
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,448
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه اضطراب امتحان و ویژگی های شخصیتی با انگیزش پیشرفت در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 77

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط بین اضطراب امتحان و ویژگی های شخصیتی با انگیزش پیشرفت در دانش آموزان انجام شد. بدین منظور نمونه به حجم 381 دانش آموز با روش تصادفی چند مرحله از مناطق 19 گانه آموزش پرورش شهر تهران, انتخاب گردید. از پرسشنامه های اضطراب امتحان ساراسون (1950), انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) و ویژگی های شخصتی نئو, (1985) برای جمع آوری اطلاعات لازم و به منظور تحلیل داده ها از روش آماری رگرسیون چند متغیری استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که ویژگی های شخصیتی باوجدان بودن و برونگرایی با انگیزش پیشرفت دانش آموزان رابطه معنادار دارد و انگیزش پیشرفت را به میزان 67.54 پیش بینی می کند. اضطراب امتحان دانش آموزان با انگیزش پیشرفت در آنان رابطه معنادار و اضطراب امتحان به میزان 85.83 انگیزش پیشرفت را پیش بینی می کند. همچنین, اضطراب امتحان با ویژگی های شخصیتی بازبودن, باوجدان بودن و عصبیت رابطه معنادار دارد و سه مقیاس مذکور به میزان 34.72 اضطراب امتحان را پیش بینی می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کوشکی، شیرین، هومن، حیدرعلی، و یارمحمدی، پروانه. (1389). رابطه اضطراب امتحان و ویژگی های شخصیتی با انگیزش پیشرفت در دانش آموزان. تحقیقات روانشناختی، 2(5)، 67-77. SID. https://sid.ir/paper/207955/fa

    Vancouver: کپی

    کوشکی شیرین، هومن حیدرعلی، یارمحمدی پروانه. رابطه اضطراب امتحان و ویژگی های شخصیتی با انگیزش پیشرفت در دانش آموزان. تحقیقات روانشناختی[Internet]. 1389؛2(5):67-77. Available from: https://sid.ir/paper/207955/fa

    IEEE: کپی

    شیرین کوشکی، حیدرعلی هومن، و پروانه یارمحمدی، “رابطه اضطراب امتحان و ویژگی های شخصیتی با انگیزش پیشرفت در دانش آموزان،” تحقیقات روانشناختی، vol. 2، no. 5، pp. 67–77، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/207955/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا