مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

940
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

711
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مقابله درمانگری بر فرسودگی شغلی مدرسان کنسرواتوار تهران

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 98

کلیدواژه

فرسودگی شغلی (خستگی عاطفیQ3
دگرگونی شخصیت و کاهش احساس کفایت)Q3

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی تاثیر مقابله درمانگری بر فرسودگی شغلی مدرسان کنسرواتوار (دانشکده موسیقی) شهر تهران بود. از جامعه آماری پژوهش که مشتمل بر تمامی مدرسان کنسرواتوار تهران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده, 60 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در مرحله پیش آزمون, مدرسان به پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ (1981) پاسخ دادند. اجرای آزمونها به صورت گروهی انجام شد. در مرحله بعدی پژوهش, گروه آزمایش طی 8 جلسه آموزشی (به مدت 120 دقیقه), تحت آموزش شیوه های مقابله ای قرار گرفتند. لازم به ذکر است, به گروه کنترل هیچ گونه آموزشی داده نشد. پس از اتمام جلسات آموزشی, هر دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون, دوباره با پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ مورد آزمون قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری تحلیل واریانس چندعاملی آمیخته (درون گروهی, برون گروهی) استفاده شد. با توجه به این که فرسودگی شغلی بر اساس سه شاخص خستگی عاطفی, دگرگونی شخصیت و کاهش احساس کفایت سنجیده می شود, نتایج پژوهش بیانگر آن است که: 1) مقابله درمانگری موجب کاهش خستگی عاطفی مدرسان می شود. 2) مقابله درمانگری موجب کاهش دگرگونی شخصیت مدرسان می شود. 3) مقابله درمانگری موجب عدم کاهش احساس کفایت مدرسان می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آقایوسفی، علیرضا، علی پور، احمد، و داوودی فر، آزیتا. (1388). تاثیر مقابله درمانگری بر فرسودگی شغلی مدرسان کنسرواتوار تهران. تحقیقات روانشناختی، 1(4)، 87-98. SID. https://sid.ir/paper/207963/fa

    Vancouver: کپی

    آقایوسفی علیرضا، علی پور احمد، داوودی فر آزیتا. تاثیر مقابله درمانگری بر فرسودگی شغلی مدرسان کنسرواتوار تهران. تحقیقات روانشناختی[Internet]. 1388؛1(4):87-98. Available from: https://sid.ir/paper/207963/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا آقایوسفی، احمد علی پور، و آزیتا داوودی فر، “تاثیر مقابله درمانگری بر فرسودگی شغلی مدرسان کنسرواتوار تهران،” تحقیقات روانشناختی، vol. 1، no. 4، pp. 87–98، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/207963/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button