مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,964
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,309
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعهد حرفه ای پزشکی چیست و چگونه باید آن را آموزش داد؟

صفحات

 صفحه شروع 176 | صفحه پایان 193

چکیده

 مقدمه: تعهد حرفه ای یکی از صلاحیت هایی است که در چند دهه گذشته اهمیت بیشتری یافته است. در این مقاله به تعریف, اهمیت و روش های آموزش تعهد حرفه ای پرداخته می شود و تجربه دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این زمینه به اشتراک گذاشته می شود. روش بررسی: در بخش اول, موتور جستجوی Google, پایگاه های اطلاعاتی Medline/PubMed, Embase و پایگاه اطلاعاتی SID با استفاده از کلیدواژه های مرتبط برای بازیابی تعاریف تعهد حرفه ای, روش های آموزش و یادگیری آن, راهنما و استانداردهای رفتار حرفه ای و چارچوب های توانمندی مورد جستجو قرار گرفتند. با در نظر گرفتن معیارهای ورود, تعداد 65 مقاله, کتاب, سند توانمندی و راهنما انتخاب و در نگارش این مقاله مورد استفاده قرار گرفتند. در بخش دوم تجربه دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با ترویج و توسعه تعهد حرفه ای به اشتراک گذاشته شده استنتایج: امروزه بیشتر دانشکده های پزشکی, تعهد حرفه ای را به عنوان توانمندی دانش آموختگان دوره های آموزش عمومی و تخصصی خود پذیرفته اند و آن را در برنامه های درسی خود گنجانده اند. آموزش تعهد حرفه ای هم باید در برنامه درسی رسمی و بصورت صریح و هم بصورت ضمنی انجام شود. بازاندیشی و الگومحوری به عنوان موثر ترین روش ها در آموزش تعهد حرفه ای شناخته می شوند. برای اینکه برنامه تعهد حرفه ای بخوبی اجرا شود باید اعضای هیئت علمی توانمند شوند. دانشگاه علوم پزشکی تهران برای رشد و توسعه تعهد حرفه ای اقدام به تدوین سند ارتقا تعهد حرفه ای, آموزش تعهد حرفه ای به صورت تم طولی, آموزش تعهد حرفه ای دستیاران, توانمند سازی اعضای هیئت علمی و تهیه مواد آموزشی کرده است. نتیجه گیری: تعهد حرفه ای, توانمندی چند بعدی و پیچیده است و به همین دلیل تعریف, آموزش و ارزیابی آن نسبت به سایر صلاحیت های پزشکی دشوارتر است. اقداماتی برای رشد تعهد حرفه ای در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است ولی همچنان برای رسیدن به نقطه ایده آل تلاش و همت بیشتری نیاز است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معصومی، رسول، اصغری، فریبا، و میرزازاده، عظیم. (1397). تعهد حرفه ای پزشکی چیست و چگونه باید آن را آموزش داد؟. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 13(3 )، 176-193. SID. https://sid.ir/paper/208158/fa

    Vancouver: کپی

    معصومی رسول، اصغری فریبا، میرزازاده عظیم. تعهد حرفه ای پزشکی چیست و چگونه باید آن را آموزش داد؟. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1397؛13(3 ):176-193. Available from: https://sid.ir/paper/208158/fa

    IEEE: کپی

    رسول معصومی، فریبا اصغری، و عظیم میرزازاده، “تعهد حرفه ای پزشکی چیست و چگونه باید آن را آموزش داد؟،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 13، no. 3 ، pp. 176–193، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208158/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا