Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,901
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

749
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان عربی: تحلیل خطبة الغدیر علی منهج تحلیل الخطاب الأدبی (عنوان فارسی: تحلیل خطبه غدیر به شیوه تحلیل خطابه ادبی)

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 102

کلیدواژه

المتلقی (کلیدواژه فارسی: خطبه غدیرQ2
فرستنده (گوینده)Q2
دریافت کننده (مخاطب))Q2

چکیده

 چکیده عربی:کانت الخطابة منذ القدم, من أهم وسائل العلاقات بین أبناء المجتمعات حتی أصبحت فنا من فنون البیان تحاول التأثیر فی المخاطبین و إقناعهم و حفزهم نحو ما یقصده الخطیب. فیحشد الخطیب کل مجهوده للنجاح فی خطبته لبلوغه غایته المنشودة, فلا ینکر مدی أثر الجمالیات الأدبیة فی نجاح الخطیب و إقناعه السامعین و التأثیر المتعمق فیهم. و خطبة الغدیر الملقاة بلسان من هو أفصح من نطق بالضاد, و هی آخر خطبه و أکثرها طولا, ترتجی فیها هذه المیزات الأدبیة. و بما أن هذه الخطبة قد بقیت مخمولة الذکر فی الأدب العربی رغم أن لها مؤهلاتها لتدرجها فی النثر الفنی, هذه المقالة تحاول تحلیل خطبة الغدیر علی منهج تحلیل الخطاب الأدبی. و یتم هذا الأمر بعد عرض الخطبة موجزا و تحلیل الخطاب فیها. توصلت المقالة إلی أن النبی (ص) فی إستراتیجیة خطابه یستعمل آلیات إقناعیة مختلفة للوصول إلی غایته, فیهتم بالألفاظ و الصوت و الأسلوب و المضمون, فظهرت خطبة الغدیر فی قمة النثر الفنی بکل مؤهلاتها الأدبیة و میزاتها الفنیة.   چکیده فارسی:خطابه از دیرباز از مهمترین وسایل ارتباط میان افراد جامعه بوده تا آنجا که یکی از فنون گفتاری به شمار آمده که می کوشد در مخاطبان اثر گذارد, آنها را قانع سازد و به فهم آنچه مقصود خطیب است, تحریک نماید. بنابراین, نقش زیبایی های ادبی در موفقیت خطیب و ایجاد تاثیر شگرف در شنوندگان و متقاعد نمودن ایشان, غیر قابل انکار است. در خطبه غدیر که به واسطه فصیح ترین سخنگو به زبان عربی (پیامبر اکرم -ص-) ایراد شده و آخرین خطابه و بلندترین (طولانی ترین) خطابه آن حضرت هم است, زیبایی ها و ویژگی های ادبی خاصی انتظار می رود, و چون این خطبه علی رغم داشتن شایستگی های قابل توجه که آن را در زمره نثر فنی والای ادبی جای می دهد, در ادبیات عربی, گمنام مانده و مورد بررسی شایسته قرار نگرفته, این مقاله در پی آنست که پس از معرفی مختصر خطبه, آن را با استفاده از روش تحلیل گفتمان ادبی, تحلیل کند, دستاورد این پژوهش آنست که پیامبر اسلام (ص) جهت رسیدن به هدف مورد نظر که همان جذب مخاطب, تاثیرگذاری در او و متقاعد نمودن وی درباره موضوع خطابه است, ابزار مختلفی بکار می برد, بنابراین به الفاظ, آوا, سبک و محتوا اهتمام می ورزد, همین امر باعث شده خطبه غدیر با تمام شایستگی های ادبی موجود در آن و ویژگی های زیبای هنری (فنی) در بلندترین جایگاه نثر فنی جای گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع، آفرین، و طوبایی، طاهره. (1390). عنوان عربی: تحلیل خطبة الغدیر علی منهج تحلیل الخطاب الأدبی (عنوان فارسی: تحلیل خطبه غدیر به شیوه تحلیل خطابه ادبی). نقد و ادبیات تطبیقی، 1(4)، 75-102. SID. https://sid.ir/paper/208332/fa

    Vancouver: کپی

    زارع آفرین، طوبایی طاهره. عنوان عربی: تحلیل خطبة الغدیر علی منهج تحلیل الخطاب الأدبی (عنوان فارسی: تحلیل خطبه غدیر به شیوه تحلیل خطابه ادبی). نقد و ادبیات تطبیقی[Internet]. 1390؛1(4):75-102. Available from: https://sid.ir/paper/208332/fa

    IEEE: کپی

    آفرین زارع، و طاهره طوبایی، “عنوان عربی: تحلیل خطبة الغدیر علی منهج تحلیل الخطاب الأدبی (عنوان فارسی: تحلیل خطبه غدیر به شیوه تحلیل خطابه ادبی)،” نقد و ادبیات تطبیقی، vol. 1، no. 4، pp. 75–102، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208332/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا