Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,145
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,244
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی–رفتاری بر سازگاری دانش آموزان نابینا

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 66

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری دانش آموزان نابینای پسر پایه سوم راهنمایی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهر اصفهان است. حجم نمونه شامل 36 دانش آموز پسر نابینا که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 18 نفر) جایگزین شده اند. ابزار پژوهشی پرسشنامه سازگاری بل (1961) بود که قبل از انجام مداخله (ارایه متغیر مستقل) دو گروه با استفاده از آن پیش آزمون شدند. سپس گروه آزمایش در جلسات آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی–رفتاری میچن بام (1977) به صورت گروهی شرکت داده شدند. در حالی که گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را دنبال می کرد. یک هفته پس از اتمام مداخله مجددا هر دو گروه با استفاده از آزمون سازگاری بل پس آزمون شدند. با استفاده از آزمون t وابسته نمرات بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق حاضر نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی در بهبود سازگاری دانش آموزان پسر نابینا در گروه آزمایش به طور معناداری موثر بوده است (P<0.01). آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری میچن بام (1977) سبب افزایش سازگاری دانش آموزان نابینا شده و کاهش نشانه های نقص مهارت های اجتماعی در آنها گردیده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شریفی درآمدی، پرویز. (1390). بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی–رفتاری بر سازگاری دانش آموزان نابینا. روانشناسی افراد استثنایی، 1(1)، 45-66. SID. https://sid.ir/paper/208352/fa

Vancouver: کپی

شریفی درآمدی پرویز. بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی–رفتاری بر سازگاری دانش آموزان نابینا. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1390؛1(1):45-66. Available from: https://sid.ir/paper/208352/fa

IEEE: کپی

پرویز شریفی درآمدی، “بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی–رفتاری بر سازگاری دانش آموزان نابینا،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 1، no. 1، pp. 45–66، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208352/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا