Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,649
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,656
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کارکردهای اجرایی استدلال، برنامه ریزی سازمان دهی و حافظه کاری در دانش آموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 42

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی استدلال, برنامه ریزی سازمان دهی و حافظه کاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی با و بدون اختلال ریاضی است.روش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام گرفتن آن زمینه ای است. جامعه آماری شامل, دانش آموزان دختر مقطع دبستان با و بدون اختلال ریاضی شهرستان تهران است. 60 دانش آموز دختر مقطع ابتدایی در دو گروه 30 نفره با و بدون اختلال ریاضی در مقطع سنی 8 تا 11 سال به صورت تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از آزمون های کی مت, آزمون آندره ری و خرده آزمون های تشابهات و حافظه عددی وکسلر کودکان استفاده شد. داده ها با آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند.یافته ها: نشان داد که این کودکان در کارکردهای اجرایی استدلال, برنامه ریزی سازمان دهی و حافظه کاری با گروه عادی تفاوت داشتند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که: بین دو گروه کودکان عادی و دارای اختلال ریاضی در متغیرهای وابسته ترکیبی استدلال, برنامه ریزی سازمان دهی و حافظه کاری تفاوت معنی داری مشاهده می شود. برای تعیین معنادار بودن نتیجه نهایی از تصحیح بفرونی استفاده شد که سطح معناداری را که 0.05بود به 4 تقسیم نمودیم. مقدار 0.0125 شد و برای آزمون معناداری مدنظر قرار گرفت.نتیجه گیری: با توجه به نظریه ها و تحقیقات انجام شده در حوزه های مورد بحث و با توجه به نتایج تحقیق حاضر می توان نتیجه گیری نمودکه, بین عملکرد استدلال, حافظه کاری و برنامه ریزی سازماندهی دانش آموزان عادی با دانش آموزان دارای اختلال ریاضی تفاوت وجود دارد. البته این پژوهش تنها سه حوزه از کارکردهای اجرایی شامل استدلال, برنامه ریزی سازمان دهی و حافظه کاری را مورد بررسی قرار داد. پیشنهاد می شود در تحقیقات آتی سایر کارکردهای اجرایی نیز مورد بررسی قرار گیرند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جانه، مژده، ابراهیمی قوام آبادی، صغری، و علی زاده، حمید. (1391). بررسی کارکردهای اجرایی استدلال, برنامه ریزی سازمان دهی و حافظه کاری در دانش آموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران. روانشناسی افراد استثنایی، 2(5)، 21-42. SID. https://sid.ir/paper/208403/fa

Vancouver: کپی

جانه مژده، ابراهیمی قوام آبادی صغری، علی زاده حمید. بررسی کارکردهای اجرایی استدلال, برنامه ریزی سازمان دهی و حافظه کاری در دانش آموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1391؛2(5):21-42. Available from: https://sid.ir/paper/208403/fa

IEEE: کپی

مژده جانه، صغری ابراهیمی قوام آبادی، و حمید علی زاده، “بررسی کارکردهای اجرایی استدلال, برنامه ریزی سازمان دهی و حافظه کاری در دانش آموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 2، no. 5، pp. 21–42، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208403/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا