مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

622
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

699
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر آموزش برنامه ی غنی سازی ارتباط بر تعارض و صمیمیت والدین دانش آموزان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 167

چکیده

 چکیده: یکی از مهم ترین عواملی که موجب بروز تعارض در زندگی زناشویی می گردد, مشکلات ارتباطی زوج هاست که نتیجه ی فقدان مهارت های مناسب و ضروری برای برقراری روابط سالم و صمیمانه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه ی غنی سازی ارتباط بر تعارض و صمیمیت والدین دانش آموزان کم توان ذهنی انجام شد. روش پژوهش, نیمه آزمایشی و از نوع طرح های پیش آزمون پس-آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه ی پژوهش, والدین دانش آموزان کم توان ذهنی شهرستان سنندج بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس, 30 نفر که نمره ی تعارض زناشویی بالاتری داشتند, انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برنامه ی غنی سازی ارتباط برای گروه آزمایش در هشت جلسه ی 90 دقیقه ای به صورت یک جلسه در هفته برای گروه آزمایش برگزار شد اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزار جمع آوری داده ها, مقیاس صمیمت واکر و تامپسون, و پرسش نامه ی تعارضات زناشویی ثنایی و همکاران بود. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند و نتایج نشان داد آموزش برنامه ی غنی سازی ارتباط باعث کاهش تعارض و افزایش صمیمیت والدین دانش آموزان کم توان ذهنی شده است. بر اساس ﯾ ﺎ ﻓ ﺘ ﻪ ﻫ ﺎ ی ﭘ ﮋ وﻫ ﺶ , ﻣ ﯽ ﺗ ﻮ ان از برنامه ی غنی سازی ارتباط در راﺳ ﺘ ﺎ ی ﻣ ﺪ اﺧ ﻼ ت ﺑ ﺎ ﻟ ﯿ ﻨ ﯽ و درﻣ ﺎ ﻧ ﯽ به ویژه برای بهبود روابط والدین کودکان استثنایی اﺳ ﺘ ﻔ ﺎ ده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی میرزایی، محمد، صلاحیان، افشین، غریبی، حسن، و ابراهیمی، اسماء. (1398). بررسی تأثیر آموزش برنامه ی غنی سازی ارتباط بر تعارض و صمیمیت والدین دانش آموزان کم توان ذهنی. روانشناسی افراد استثنایی، 9(33 )، 141-167. SID. https://sid.ir/paper/208438/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی میرزایی محمد، صلاحیان افشین، غریبی حسن، ابراهیمی اسماء. بررسی تأثیر آموزش برنامه ی غنی سازی ارتباط بر تعارض و صمیمیت والدین دانش آموزان کم توان ذهنی. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1398؛9(33 ):141-167. Available from: https://sid.ir/paper/208438/fa

    IEEE: کپی

    محمد حاجی میرزایی، افشین صلاحیان، حسن غریبی، و اسماء ابراهیمی، “بررسی تأثیر آموزش برنامه ی غنی سازی ارتباط بر تعارض و صمیمیت والدین دانش آموزان کم توان ذهنی،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 9، no. 33 ، pp. 141–167، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208438/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button