Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,908
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,139
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه مداخله ای بازی های شناختی- رفتاری بر مهارت های اجتماعی و هیجانی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 176

چکیده

 پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی برنامه مداخله ای بازی های شناختی رفتاری بر مهارت های اجتماعی و هیجانی کودکان مبتلابه اختلال اتیسم با عملکرد بالا در شهر تهران برگزار شد. روش پژوهش به لحاظ گردآوری داده ها از نوع از نیمه آزمایشی با پیش آزمون, پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلابه اختلال اتیسم با عملکرد بالا در سال 96-97 در شهر تهران بود. تعداد 10 پسر 5 تا 15 سال با اختلال اتیسم عملکرد بالا بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جاگذاری شدند. از نیمرخ مهارت های اجتماعی اتیسم (بلینی, نقل از رضایی, 1391) و چک لیست هیجانی (خودساخته) برای گردآوری داده ها استفاده شد. برنامه مداخله ای بازی های شناختی رفتاری در 10 جلسه 60 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه مداخله ای بازی های شناختی رفتاری به طور معناداری (P<0.05), موجب بهبود مهارت های اجتماعی و هیجانی شد. با توجه به اثربخشی برنامه مداخله ای بازی های شناختی رفتاری پیشنهاد می شود که این برنامه به طور مستمر در برنامه آموزشی و توان بخشی مراکز آموزشی و توان بخشی مورداستفاده قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهمنی، مهسا، نعیمی، ابراهیم، و رضایی، سعید. (1397). اثربخشی برنامه مداخله ای بازی های شناختی- رفتاری بر مهارت های اجتماعی و هیجانی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. مطالعات روانشناسی بالینی، 8(31 )، 157-176. SID. https://sid.ir/paper/208464/fa

    Vancouver: کپی

    بهمنی مهسا، نعیمی ابراهیم، رضایی سعید. اثربخشی برنامه مداخله ای بازی های شناختی- رفتاری بر مهارت های اجتماعی و هیجانی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. مطالعات روانشناسی بالینی[Internet]. 1397؛8(31 ):157-176. Available from: https://sid.ir/paper/208464/fa

    IEEE: کپی

    مهسا بهمنی، ابراهیم نعیمی، و سعید رضایی، “اثربخشی برنامه مداخله ای بازی های شناختی- رفتاری بر مهارت های اجتماعی و هیجانی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا،” مطالعات روانشناسی بالینی، vol. 8، no. 31 ، pp. 157–176، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208464/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا