مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

926
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,085
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه آموزشی تحول مثبت نوجوانی بر مولفه های بهزیستی روانشناختی در نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 223 | صفحه پایان 239

چکیده

 هدف هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه تحول مثبت نوجوانی بر بهزیستی روانشناختی بود. روش روش پژوهش, طرح آزمایشی به شیوه پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه نهم دبیرستان های دوره اول متوسطه دولتی شهر اراک در سال تحصیلی 97-1396 بود که از میان آن ها 60 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و در گروه آزمایش (30 نفر) و گروه کنترل (30 نفر) به صورت تصادفی قرار گرفتند. در نهایت با توجه به معیارهای ورود و خروج از گروه آزمایش 7 نفر و از گروه کنترل 5 نفر کنار گذاشته شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (نسخه 18 سوالی) بود. گروه آزمایش طی 24 جلسه یک ساعته در برنامه آموزشی تحول مثبت نوجوانی شرکت نمودند. سپس پس آزمون و پس از گذشت 2 ماه پیگیری در مورد هر دو گروه انجام شد. برای بررسی نتایج از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد برنامه تحول مثبت نوجوانی باعث افزایش مولفه های بهزیستی روانشناختی (پذیرش خود, تسلط بر محیط, رابطه مثبت با دیگران, زندگی هدفمند, رشد شخصی و خودمختاری) در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل می شود. یافته ها پس از 2 ماه نیز پایدار بودند. نتیجه گیری برنامه تحول مثبت نوجوانی می تواند برنامه عملی مناسبی برای افزایش مولفه های بهزیستی روانشناختی نوجوانان باشد و منتج به بهداشت روانی مثبت آنان گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین آباد، ناهید، نجفی، محمود، و رضایی، علی محمد. (1398). اثربخشی برنامه آموزشی تحول مثبت نوجوانی بر مولفه های بهزیستی روانشناختی در نوجوانان. مطالعات روانشناسی بالینی، 9(35 )، 223-239. SID. https://sid.ir/paper/208543/fa

    Vancouver: کپی

    حسین آباد ناهید، نجفی محمود، رضایی علی محمد. اثربخشی برنامه آموزشی تحول مثبت نوجوانی بر مولفه های بهزیستی روانشناختی در نوجوانان. مطالعات روانشناسی بالینی[Internet]. 1398؛9(35 ):223-239. Available from: https://sid.ir/paper/208543/fa

    IEEE: کپی

    ناهید حسین آباد، محمود نجفی، و علی محمد رضایی، “اثربخشی برنامه آموزشی تحول مثبت نوجوانی بر مولفه های بهزیستی روانشناختی در نوجوانان،” مطالعات روانشناسی بالینی، vol. 9، no. 35 ، pp. 223–239، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208543/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button