Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,829
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مهارت های مقابله ای بر سلامت عمومی و حرمت خود

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 امروزه سلامت روان کارکنان, یکی از دغدغه های پژوهشگران و مدیران ادارات, سازمان ها و نهادهاست. در همین راستا, مهارت های مقابله ای به عنوان یکی از راهبردهای شناختی, رهگشای عادات سالم و مانعی برای آسیب های روانی و جسمی ناشی از تنیدگی محسوب می شود. پژوهش ها حاکی ست, با آگاهی فرد از راهبردهای مقابله ای مناسب و بکارگیری آن ها, سلامت روان وی تضمین خواهد شد.هدف اصلی از مقاله حاضر به دنبال بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مقابله ای بر سلامت عمومی و حرمت خود در کارکنان زن ناجا می باشد. روش تحقیق پژوهش حاضر, از نوع پیش آزمایشی و مدل تک گروهی با پیش آزمون و پس آزمون است. نمونه پژوهش حاضر شامل 15 نفر از کارکنان زن ناجا در شهر تهران است که با روش نمونه گیری در دسترس از جامعه انتخاب شدند و به آنها طی 10 جلسه مهارت های مقابله ای آموزش داده شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های سلامت عمومی (GHQ) و حرمت خود کوپر اسمیت (SEI) و برای تحلیل داده ها از آزمون t وابسته استفاده شد.نتایج به دست آمده بیانگر آن است, از نظر سلامت عمومی و حرمت خود اجتماعی, بین دو موقعیت پیش آزمون و پس آزمون, تفاوت معناداری وجود دارد. به نظر می رسد, آموزش مهارت های مقابله ای می تواند هیجان های مثبت را جایگزین هیجانات منفی, در برخورد با استرس های روزمره فرد کند که منجر به بالا رفتن سلامت عمومی فرد می گردد. همچنین, احتمالا, این آموزش ها توانسته موقعیتی برای ارضای نیازهای احساس شایستگی, پیشرفت, توانمندی, کفایت, اطمینان, استقلال و آزادی در فرد, بخصوص در زمینه ارتباطات اجتماعی و روابط دوستانه به وجود آورده باشد که منجر به افزایش حرمت خود اجتماعی شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

گلکار، حمید، آزادفلاح، پرویز، و رسول زاده طباطبایی، سیدکاظم. (1390). بررسی تاثیر آموزش مهارت های مقابله ای بر سلامت عمومی و حرمت خود. مطالعات روانشناسی بالینی، 1(2)، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/208558/fa

Vancouver: کپی

گلکار حمید، آزادفلاح پرویز، رسول زاده طباطبایی سیدکاظم. بررسی تاثیر آموزش مهارت های مقابله ای بر سلامت عمومی و حرمت خود. مطالعات روانشناسی بالینی[Internet]. 1390؛1(2):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/208558/fa

IEEE: کپی

حمید گلکار، پرویز آزادفلاح، و سیدکاظم رسول زاده طباطبایی، “بررسی تاثیر آموزش مهارت های مقابله ای بر سلامت عمومی و حرمت خود،” مطالعات روانشناسی بالینی، vol. 1، no. 2، pp. 1–24، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208558/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا