Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,704
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

915
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مثبت نگری در افزایش امید با تاکید بر قرآن و آموزه های اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 46

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, تعیین اثربخشی آموزش مثبت نگری بر افزایش امید با تاکید بر قرآن و آموزه های اسلامی در کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی همراه با گروه تجربی و گواه بود. روش نمونه گیری ابتدا کل جامعه آماری به تعداد 300 نفر پرسشنامه امید اسنایدر را تکمیل کردند و شرکت کنندگانی که پایین ترین نمره را اخذ کردند تعداد 50 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در گروه تجربی و گواه جایگزین شدند. به گروه تجربی هشت جلسه نود دقیقه ای به صورت هفتگی, آموزش مثبت نگری با تاکید بر قرآن و آموزه های دینی ارائه گردید. در پایان آموزش, از هر دو گروه خواسته شد پرسشنامه مذکور را مجددا تکمیل نمایند. در مرحله بعد, پس از دو ماه آزمون پیگیری امید برای سنجش ماندگاری آموزش های داده شده اجرا گردید. برای تحلیل داده ها علاوه بر استفاده از آمار توصیفی از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) و تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) استفاده شد. نتایج آزمون های تجزیه و تحلیل کواریانس چند متغیری و تک متغیری نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو گروه در افزایش امید در مرحله پس آزمون وجود دارد. و در مرحله پیگیری نیز ثبات داشته است. نتایج نشان می دهد که آموزش گروهی مثبت نگری با تاکید بر قرآن و آموزه های اسلامی در گروه تجربی نسبت به گروه گواه باعث افزایش متغیر امید و زیر مقیاس های آن شده است. این نتایج در مرحله پیگیری نیز ثبات داشته و مورد تایید قرار گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرنام، علی، و حمیدی، محمد. (1395). اثربخشی آموزش مثبت نگری در افزایش امید با تاکید بر قرآن و آموزه های اسلامی. مطالعات روانشناسی بالینی، 6(22)، 23-46. SID. https://sid.ir/paper/208567/fa

    Vancouver: کپی

    فرنام علی، حمیدی محمد. اثربخشی آموزش مثبت نگری در افزایش امید با تاکید بر قرآن و آموزه های اسلامی. مطالعات روانشناسی بالینی[Internet]. 1395؛6(22):23-46. Available from: https://sid.ir/paper/208567/fa

    IEEE: کپی

    علی فرنام، و محمد حمیدی، “اثربخشی آموزش مثبت نگری در افزایش امید با تاکید بر قرآن و آموزه های اسلامی،” مطالعات روانشناسی بالینی، vol. 6، no. 22، pp. 23–46، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208567/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا