مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,381
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,442
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نوجوانی و تحول معنا: مقایسه منابع و ابعاد معنای زندگی در دختران و پسران نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 177

چکیده

 با وجود تحقیقات متعددی که بر روی تجربه معنای زندگی صورت گرفته است, کماکان این ابهام وجود دارد که منابع معنابخش به زندگی یک نوجوان چیست و نوجوانان دختر و پسر چه تفاوتی از نظر این منابع و نیز ابعاد وجود و جستجوی معنای زندگی با یکدیگر دارند. مطالعه حاضر منابع و حوزه هایی که از نظر نوجوانان به زندگی آنها معنا داده, میزان وجود و جستجوی معنای زندگی و نیز تفاوت دختران و پسران در این مولفه ها را مورد بررسی قرار داده است. در این راستا 416 نوجوان 12 تا 18 ساله (M=15.94, Std=1.32, 54.3 درصد دختر) به دو ابزار برنامه ارزیابی معنای زندگی و پرسشنامه معنای زندگی پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده ها از آزمون های کای اسکوئر و t مستقل استفاده گردید. نتایج حاصل حاکی از این است که از میان منابع معنا مطابق با برنامه ارزیابی معنای زندگی به ترتیب, «خانواده» (91.3%), «ارتباطات اجتماعی» (53.4 %) و «کار و تحصیل» (53%) حوزه های هستند که با بیشترین فراوانی از سوی نوجوانان به عنوان منبع معنا بخش به زندگی گزارش شده است. همچنین در نمونه مورد پژوهش 7 طبقه جدید از منابع معنای زندگی مورد شناسایی قرار گرفت که از آن میان «فناوری اطلاعات» (15%) و «آینده» (12.3%) بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. شرکت کنندگان دختر و پسر از نظر فراوانی تکرار برخی از منابع معنا و رضایت از این منابع و نیز بعد وجود معنای زندگی با یکدیگر تفاوت معنادار داشتند. این یافته ها در چارچوب نظریات تحولی و معنای زندگی مورد بحث قرار گرفتند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، سمیه، حیدری، محمود، باقریان، فاطمه، و کشفی، عبدالرسول. (1395). نوجوانی و تحول معنا: مقایسه منابع و ابعاد معنای زندگی در دختران و پسران نوجوان. مطالعات روانشناسی بالینی، 6(23)، 149-177. SID. https://sid.ir/paper/208579/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی سمیه، حیدری محمود، باقریان فاطمه، کشفی عبدالرسول. نوجوانی و تحول معنا: مقایسه منابع و ابعاد معنای زندگی در دختران و پسران نوجوان. مطالعات روانشناسی بالینی[Internet]. 1395؛6(23):149-177. Available from: https://sid.ir/paper/208579/fa

    IEEE: کپی

    سمیه احمدی، محمود حیدری، فاطمه باقریان، و عبدالرسول کشفی، “نوجوانی و تحول معنا: مقایسه منابع و ابعاد معنای زندگی در دختران و پسران نوجوان،” مطالعات روانشناسی بالینی، vol. 6، no. 23، pp. 149–177، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208579/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button