مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

934
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,120
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی راهبردهای شناختی-فراشناختی بر سرعت پردازش اطلاعات براساس آزمون استروپ در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 31

چکیده

 مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی بر سرعت پردازش اطلاعات براساس آزمون استروپ در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود. روش: روش پژوهش حاضر آزمایشی از نوع طرح های پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی پایه چهارم, پنجم و ششم ابتدایی مرکز مشکلات یادگیری 1 منطقه 6 تهران در سال تحصیلی 95-1394 بودند (N=76) که نمونه این پژوهش شامل 36 دانش آموز دختر و پسر مبتلا به اختلال ریاضی بودند که از میان لیست جامعه آماری به صورت نمونه گیری تصادفی منظم(سیستماتیک) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه دموگرافیک, آزمون هوشی ریون, آزمون ریاضی ایران کی مت و آزمون استروپ استفاده شده است. گروه آزمایش در 10 جلسه تحت آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی قرار گرفته و در طی این جلسات به گروه کنترل هیچ نوع آموزشی داده نشد. نتایج: یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بعد از مداخله شناختی-فراشناختی, شاخص زمان واکنش و تعداد خطاها در گروه آزمایش کاهش یافته و تعداد پاسخ صحیح افزایش یافته است (001/0≥ P). بحث و نتیجه گیری: براساس یافته ها می توان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبتنی بر آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی بر بهبود پردازش اطلاعات موثر بوده است. لذا استفاده از این مداخلات پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی، اسماعیل، سپهریان آذر، فیروزه، و ایمان دوست، هاله. (1397). اثربخشی راهبردهای شناختی-فراشناختی بر سرعت پردازش اطلاعات براساس آزمون استروپ در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 16(1 (پیاپی 30) )، 21-31. SID. https://sid.ir/paper/208671/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی اسماعیل، سپهریان آذر فیروزه، ایمان دوست هاله. اثربخشی راهبردهای شناختی-فراشناختی بر سرعت پردازش اطلاعات براساس آزمون استروپ در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1397؛16(1 (پیاپی 30) ):21-31. Available from: https://sid.ir/paper/208671/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل سلیمانی، فیروزه سپهریان آذر، و هاله ایمان دوست، “اثربخشی راهبردهای شناختی-فراشناختی بر سرعت پردازش اطلاعات براساس آزمون استروپ در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 16، no. 1 (پیاپی 30) ، pp. 21–31، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208671/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button