مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

9,681
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,057
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک (CPRT) مطابق با الگوی لندرث به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 42

کلیدواژه

بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک (CPRT)Q2

چکیده

 روان شناسان برای رفع مشکلات رفتاری کودکان, شیوه های گوناگونی را در طول سالیان متعدد طراحی کرده اند. برخی از روش ها بر خود کودک, برخی بر والدین و برخی بر محیط آموزشی متمرکز بوده است. بارزترین شیوه تغییر رفتار در کودکان, به بازی درمانی باز می گشته است. این روش درگذشته بیشتر بر تعامل درمانگر با کودک متمرکز بوده است, در حالی که برخی الگوها به آموزش این شیوه به والدین و تکیه بر آنها به عنوان واسطی برای ترمیم و بهبود رفتارهای کودکان نزدیک شده اند. یکی از این روش ها الگوی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک (CPRT) است. بر این اساس مساله تحقیق حاضر اینست که آیا آموزش مهارت های بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک به مادران, باعث کاهش مشکلات رفتاری درکودکان می شود؟ به منظور بررسی این امر, کودکان پیش دبستانی7- 6 ساله در دو مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله اول 73 کودک توسط سیاهه رفتاری کودک (CBCL) مورد بررسی قرار گرفتند که 25 نفر از آنها دارای مشکلات رفتاری بوده اند و 13 نفر از مادران آنها آماده شرکت در طرح حاضر شدند. از این 13 نفر 6 نفر در گروه آزمایش و 7 نفر در گروه کنترل, بطور تصادفی جایگزین شدند. تمامی این والدین در دو مرحله پیش و پس آزمون, پرسش نامه CBCL را پر نمودند. افراد گروه کنترل در انتظار درمان ماندند و گروه آزمایش طی 10 جلسه 2 ساعته, در برنامه آموزش مهارت های بازی درمانی شرکت کردند. داده های مرحله پیش و پس آزمون با استفاده از آزمون آماری یومن ویتنی مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها نشان دادکه آموزش مهارت های بازی درمانی به مادران موجب کاهش مشکلات رفتاری در کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مصطفوی، سعیده سادات، شعیری، محمدرضا، اصغری مقدم، محمدعلی، و محمودی قرایی، جواد. (1391). تاثیر آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک (CPRT) مطابق با الگوی لندرث به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 19(7)، 33-42. SID. https://sid.ir/paper/208691/fa

    Vancouver: کپی

    مصطفوی سعیده سادات، شعیری محمدرضا، اصغری مقدم محمدعلی، محمودی قرایی جواد. تاثیر آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک (CPRT) مطابق با الگوی لندرث به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1391؛19(7):33-42. Available from: https://sid.ir/paper/208691/fa

    IEEE: کپی

    سعیده سادات مصطفوی، محمدرضا شعیری، محمدعلی اصغری مقدم، و جواد محمودی قرایی، “تاثیر آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک (CPRT) مطابق با الگوی لندرث به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 19، no. 7، pp. 33–42، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208691/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button