مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,490
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی سانحه پذیری از خطاهای توجه در رانندگان

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 74

چکیده

 هدف: در جامعه این تصور وجود دارد که برخی مردم بیشتر تصادف می کنند یعنی سانحه پذیرترند.معمولا ویژگی های شخصیتی مرتبط با سانحه پذیری در پیشینه پژوهش ها بررسی شده است؛ اما, در پژوهش حاضر اثر یک عامل انسانی یعنی توجه در وقوع رفتارهای خطر ساز مورد بررسی قرار گرفته است. روشها: نمونه پژوهش شامل 140 راننده از یک شرکت حمل و نقل بود که بر اساس تعداد زیاد سوانح انتخاب شدند. شرکت کنندگان در پژوهش در دو مرحله آزمایش (ارائه اقلام نامرتبط به گوش شرکت کننده و تکرار آنها توسط او در مرحله اول و گزارش سه رقمی که حداقل از پیام نامرتبط یک رقم در آن گنجانیده شده است توسط شرکت کننده در مرحله دوم) شرکت نمودند. یافته ها: ابزار پژوهش, عبارت از 48 زوج پیام های متفاوت شامل ارقام و کلمات نا مرتبط با یکدیگر بود که به طور همزمان به دو گوش شرکت کننده ارسال می گردید. ابزار مورد استفاده از روان شناسی آزمایشگاهی برای سنجش توجه با داده های آرشیوی تعداد سوانح رابطه نشان داد. (p<0.05) میزان رابطه برای خطای حذف و خطای مداخله در مرحله اول به ترتیب برابر 0.31, 0.34 و خطای تغییر توجه در مرحله دوم 0.36 (p<0.01) بود. همچنین خطای مرحله دوم حادثه پذیری را پیش بینی می کرد. نتیجه گیری: نخست, بر اساس نتایج این پژوهش, ویژگی های شخصیتی و توجه, نقشی اساسی در ایجاد سوانح دارند. دوم, ماهیت خطاها در هر مرحله از توجه متفاوت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عریضی سامانی، سیدحمیدرضا، براتی، هاجر، و محمدزاده، جهانشاه. (1392). پیش بینی سانحه پذیری از خطاهای توجه در رانندگان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 20(8)، 63-74. SID. https://sid.ir/paper/208723/fa

    Vancouver: کپی

    عریضی سامانی سیدحمیدرضا، براتی هاجر، محمدزاده جهانشاه. پیش بینی سانحه پذیری از خطاهای توجه در رانندگان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1392؛20(8):63-74. Available from: https://sid.ir/paper/208723/fa

    IEEE: کپی

    سیدحمیدرضا عریضی سامانی، هاجر براتی، و جهانشاه محمدزاده، “پیش بینی سانحه پذیری از خطاهای توجه در رانندگان،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 20، no. 8، pp. 63–74، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208723/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button