مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,956
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,787
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سه رویکرد برای درک و طبقه بندی اختلال های روانی: ICD-11, DSM-5, RDoC

صفحات

 صفحه شروع 257 | صفحه پایان 281

چکیده

 طبقه بندی اختلال های روانی از دیرباز در میان متخصصان سلامت روان, موضوعی مورد مناقشه بوده است. با وجود گسترش قابل ملاحظه ی دانش ما در این حوزه در نیم قرن گذشته, فهم اجزا و فرایندهای آن, همچنان ابتدایی است. در این مقاله سه نظام طبقه بندی اختلال های روانی توصیف می شود که هدف هر یک از آن ها برای درک و طبقه بندی اختلال ها با یکدیگر متفاوت است: دو کتابچه راهنمای عمده تشخیصی-راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM), طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD) و پروژه معیارهای دامنه تحقیق (RDoC) موسسه ی ملی سلامت روان ایالات متحده که با تاکید بر یکپارچگی تحقیقات علوم رفتاری و علوم اعصاب چهارچوبی برای درک عمیق اختلالات روانی ارائه کرده است. برای مقایسه این سه طبقه بندی از چهار موضوع کلیدی بهره گرفته شده است: سبب شناسی, شامل علیت های متعدد اختلال روانی؛ طبقه بندی یا ابعاد, آیا پدیده های مربوطه طبقاتی مجزا هستند یا ابعادی؟؛ آستانه ها, که مرز بین اختلال و عدم اختلال را تعیین می کنند؛ و هم ابتلایی, که دربردارنده ی این واقعیت است که افراد مبتلا به بیماری روانی اغلب دارای نیازهای تشخیصی برای شرایط مختلف هستند. اگر چه این نظام ها دارای درجه های مختلف همپوشانی و ویژگی های متمایز هستند, هدف مشترک هر سه آن ها کاهش بار رنج ناشی از اختلالات روانی است به وسیله ی درک بهتر و طبقه ب ندی مناسب آن ها است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاهواروقی فراهانی، ندا، سهرابی، فرامرز، صدر، محمدمهراد، و هاشمیان، سیدسپهر. (1398). سه رویکرد برای درک و طبقه بندی اختلال های روانی: ICD-11, DSM-5, RDoC. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 17(1 (پیاپی 32) )، 257-281. SID. https://sid.ir/paper/208795/fa

    Vancouver: کپی

    شاهواروقی فراهانی ندا، سهرابی فرامرز، صدر محمدمهراد، هاشمیان سیدسپهر. سه رویکرد برای درک و طبقه بندی اختلال های روانی: ICD-11, DSM-5, RDoC. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1398؛17(1 (پیاپی 32) ):257-281. Available from: https://sid.ir/paper/208795/fa

    IEEE: کپی

    ندا شاهواروقی فراهانی، فرامرز سهرابی، محمدمهراد صدر، و سیدسپهر هاشمیان، “سه رویکرد برای درک و طبقه بندی اختلال های روانی: ICD-11, DSM-5, RDoC،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 17، no. 1 (پیاپی 32) ، pp. 257–281، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208795/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا