مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8,152
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5,465
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش کارکرد خانواده در اضطراب و افسردگی نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 84

چکیده

 مقدمه: نوجوانی یکی از دوره های بحرانی در مراحل رشد انسان است و با توجه به مدل مک مستر, کارکردهای خانوادگی همچون حل مساله, ارتباط, نقش ها, پاسخ دهی عاطفی, مشارکت عاطفی و کنترل رفتار نقش مهمی در این دوره بحرانی ایفا می کنند, بنابراین هدف از اجرای این مطالعه بررسی نقش کارکرد خانواده در اضطراب و افسردگی نوجوانان بود.روش: در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی, نمونه آماری که از طریق نمونه گیری خوشه ای تعیین گردید شامل 180 نوجوان دختر می شد که در حال تحصیل در مقطع اول, دوم و سوم دبیرستان بودند. فرم اطلاعات جمعیت شناختی, مقیاس ارزیابی خانواده مک مستر, آزمون افسردگی بک و مقیاس اضطراب کتل برای گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت.نتایج: یافته های مطالعه نشان داد که دانش آموزان دارای اضطراب و افسردگی در مقایسه با نوجوانان سالم در زیرمقیاس هایی همچون حل مساله, پاسخ دهی عاطفی, مشارکت عاطفی و کنترل رفتار کارکردهای خانوادگی ناکارآمدی را گزارش داده بودند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مشارکت عاطفی و کنترل رفتار بیش ترین نقش را در پیش بینی اضطراب و افسردگی نوجوانان ایفا می کنند (p<0.01).بحث و نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که اضطراب و افسردگی نوجوانان با کارکرد خانوادگی ناکارآمد آنان در ارتباط است, بنابراین روان درمانگران در طول فرایند درمان نوجوانان دارای اضطراب و افسردگی باید از این تاثیر آگاه بوده و اهمیت زیادی برای رابطه نوجوان با خانواده اش قائل باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امانی، رزیتا. (1394). نقش کارکرد خانواده در اضطراب و افسردگی نوجوانان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 13(2 (پیاپی 25))، 77-84. SID. https://sid.ir/paper/208806/fa

    Vancouver: کپی

    امانی رزیتا. نقش کارکرد خانواده در اضطراب و افسردگی نوجوانان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1394؛13(2 (پیاپی 25)):77-84. Available from: https://sid.ir/paper/208806/fa

    IEEE: کپی

    رزیتا امانی، “نقش کارکرد خانواده در اضطراب و افسردگی نوجوانان،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 13، no. 2 (پیاپی 25)، pp. 77–84، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208806/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button