مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,814
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اولویت بندی موانع توسعه مشارکت های عمومی - خصوصی در بخش حمل و نقل ایران با استفاده از روش های MCDM

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 128

کلیدواژه

تصمیم گیری چندمعیاره (MCDM)Q3

چکیده

 مدل های مشارکت عمومی - خصوصی با روش های متفاوت بستری را برای تامین خدمات و زیرساخت های عمومی با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی مهیا کرده است. بخش حمل و نقل نیز به عنوان یکی از بخش های زیربنایی برای توسعه اقتصادی در ایران نیازمند استفاده از مدل های مشارکت عمومی - خصوصی است. بدین منظور در این پژوهش, ضمن بررسی ادبیات نظری مشارکت عمومی - خصوصی, ابتدا موانع توسعه مشارکت های این چنینی در بخش حمل و نقل در حوزه های اقتصادی, زیرساختی, قانونی و اجتماعی شناسایی شده و سپس با استفاده از روش های AHP, TOPSIS و  SAWبه عنوان روش های تصمیم گیری چندمعیاره به اولویت بندی و تحلیل اهمیت نسبی این موانع پرداخته شده است. نتایج حاصل از سه تکنیک تصمیم گیری نشان می دهد, مولفه مربوط به محدودیت های بازار سرمایه و دسترسی به تامین مالی, مهم ترین مانع شناخته شده است. با وجود تفاوت جزئی در نتایج روش تاپسیس در رتبه بندی چند مانع آخر, نسبت به دو روش دیگر, با محاسبه ضریب همبستگی رتبه ای (اسپیرمن), فرض صفر (عدم همبستگی بین نتایج) رد شده و با احتمال 99.75% نتایج حاصل از هر سه مدل مشابه یکدیگر می باشد. نتایج رتبه بندی موانع توسعه مشارکت های عمومی خصوصی در این مطالعه می تواند در سیاستگذاری و تعیین الزامات استفاده از این مدل ها در حوزه های حمل و نقل و سایر حوزه های زیرساختی مورد توجه قرار بگیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صادقی شاهدانی، مهدی، شهبازی غیاثی، موسی، و بیگدلی، وحید. (1390). اولویت بندی موانع توسعه مشارکت های عمومی - خصوصی در بخش حمل و نقل ایران با استفاده از روش های MCDM. تحقیقات مدل سازی اقتصادی، 2(6)، 105-128. SID. https://sid.ir/paper/208883/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی شاهدانی مهدی، شهبازی غیاثی موسی، بیگدلی وحید. اولویت بندی موانع توسعه مشارکت های عمومی - خصوصی در بخش حمل و نقل ایران با استفاده از روش های MCDM. تحقیقات مدل سازی اقتصادی[Internet]. 1390؛2(6):105-128. Available from: https://sid.ir/paper/208883/fa

    IEEE: کپی

    مهدی صادقی شاهدانی، موسی شهبازی غیاثی، و وحید بیگدلی، “اولویت بندی موانع توسعه مشارکت های عمومی - خصوصی در بخش حمل و نقل ایران با استفاده از روش های MCDM،” تحقیقات مدل سازی اقتصادی، vol. 2، no. 6، pp. 105–128، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208883/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button