مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8,353
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

962
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی صدای ناشی از اگزوز موتورسیکلت و کنترل آن

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 48

چکیده

 مقدمه: در سی سال گذشته آلودگی صوتی در جوامع شهری به سرعت افزایش یافته است, که موتورسیکلت ها یکی از منابع عمده تولید صدا هستند. هدف این مطالعه کاهش صدای اگزوز موتورسیکلت با استفاده از طراحی های مهندسی می باشد.مواد و روش ها: در این مطالعه پیش تجربی, شرایط فعلی صدای ناشی از اگزوز موتورسیکلت و متغیرهای فیزیکی گاز خروجی تعیین شد و بعد از طراحی نیز این متغیرها مورد اندازه گیری قرار گرفت. در این مطالعه از روش های JIS D 1616 و SAE J1287 برای اندازه گیری صدا و از روش های JIS B 8006 و JIS B 8007 به ترتیب برای اندازه گیری فشار و دمای گاز خروجی از اگزوز موتورسیکلت تیپ هوندا 125 استفاده شده است. برای اندازه گیری صدا, دما و فشار گاز خروجی به ترتیب از صداسنج مدل Cell 490, دماسنج جیوه ای معمولی, لوله پیتو و فشار سنج شیب دار استفاده شده است.یافته ها: در این موتورسیکلت تراز صدای ناشی از انباره صوتی فعلی در دور موتور طبیعی (3000 rpm) برابر  97.74 dBcبود و در انباره صوتی تیپ دو به94.54 dBc  تقلیل پیدا کرد. در این شرایط Insertion loss انباره صورتی فعلی در فرکانس 400-100 هرتز برابر با 10.94 db می باشد و با انجام طراحی مهندسی این پارامتر به  14.22 dbرسید.نتیجه گیری: برای کاهش صدای ناشی از موتورسیکلت به دلیل شرایط خاص گاز خروجی از موتور (دمای بالا, جریان پالسی و غیریکنواخت, آلودگی زیاد و ...) و همچنین وجود مقادیر زیادی از انرژی صوتی در فرکانس های پایین از انباره صوتی انعکاسی ساده استفاده شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خوانین، علی، حاجی عظیمی، احسان، اصیلیان مهابادی، حسن، مرتضوی، سیدباقر، سلیمانیان، اردلان، و مطلبی، مسعود. (1387). بررسی صدای ناشی از اگزوز موتورسیکلت و کنترل آن. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، 12(1 (پیاپی 36))، 38-48. SID. https://sid.ir/paper/20938/fa

    Vancouver: کپی

    خوانین علی، حاجی عظیمی احسان، اصیلیان مهابادی حسن، مرتضوی سیدباقر، سلیمانیان اردلان، مطلبی مسعود. بررسی صدای ناشی از اگزوز موتورسیکلت و کنترل آن. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)[Internet]. 1387؛12(1 (پیاپی 36)):38-48. Available from: https://sid.ir/paper/20938/fa

    IEEE: کپی

    علی خوانین، احسان حاجی عظیمی، حسن اصیلیان مهابادی، سیدباقر مرتضوی، اردلان سلیمانیان، و مسعود مطلبی، “بررسی صدای ناشی از اگزوز موتورسیکلت و کنترل آن،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، vol. 12، no. 1 (پیاپی 36)، pp. 38–48، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/20938/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button