مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,729
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت مهارتهای ارتباطی استادان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و نقش آن در ارزشیابی دانشجویان از آنان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 8

چکیده

 یکی از مشکلات دانشگاهها و مراکز آموزشی مساله ارزشیابی از فعالیت مدرسان آن است که عوامل مختلفی می تواند بر آن موثر باشد. از آنجا که مشخص نیست مهارتهای ارتباطی تا چه اندازه با ارزشیابی استادان توسط دانشجویان ارتباط دارد, این پژوهش به منظور تعیین وضعیت مهارتهای ارتباطی استادان و نقش آن در ارزشیابی آنان توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1377 انجام گرفت.برای تعیین مهارتهای ارتباطی, تحقیقی به روش توصیفی و برای تعیین نقش مهارتهای ارتباطی در ارزشیابی دانشجویان بررسی هم گروهی صورت پذیرفت. ابزار تعیین مهارتهای ارتباطی, پرسشنامه ارتباط سنج بود که پس از تعیین روایی محتوا, سازه و پایایی به صورت دو نیمه کردن سوالات و تعیین همبستگی به کار گرفته شد و برای ارزشیابی از فرمهای رایج و متداول دانشگاه استفاده شد. 385 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و مهارتهای ارتباطی (کلامی و غیرکلامی) اساتید و همچنین استادان با مهارتهای ارتباطی مطلوب و گروه شاهد آنها (افراد دارای مهارتهای ارتباطی نامطلوب), از نظر دانشجویان تعیین, و با پیگیری بعدی با حداقل دو هفته فاصله وضعیت ارزشیابی استادان توسط آنها مشخص گردید.از نظر دانشجویان 60.4 درصد استادان دارای مهارتهای ارتباطی مطلوب و 39.6 درصد دارای مهارتهای ارتباطی نامطلوب بودند. 51.9 درصد استادان دارای عملکرد آموزشی مطلوب و بقیه دارای عملکرد آموزشی نامطلوب بودند. استادان زن و مرد عملکرد آموزشی (ارزشیابی) متفاوت داشتند. از مجموع ارزشیابی های مطلوب 62.3 درصد از دانشجویان, عملکرد آموزشی استادان مرد را مطلوب دانستند (P<0.01) بین مهارتهای ارتباطی استادان, مهارتهای ارتباط کلامی و مهارتهای ارتباط غیرکلامی با ارزشیابی استادان ارتباط وجود داشت (P<0.01). مهارت ارتباط کلامی و غیرکلامی در ایجاد ارزشیابی مطلوب بترتیب 9.5 و 4.5 برابر بود.به نظر دانشجویان وضعیت مهارتهای ارتباطی بیش از نیمی از اساتید دانشگاه مطلوب بود و به طورکلی مهارتهای ارتباطی در ارزشیابی (عملکرد آموزشی) استادان نقش دارد. تحقیق تجربی برای تعیین تاثیر مهارتهای ارتباطی (غیرکلامی و کلامی) در ارزشیابی توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ایران فر، شیرین، عزیزی، فریدون، و ولایی، ناصر. (1379). وضعیت مهارتهای ارتباطی استادان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و نقش آن در ارزشیابی دانشجویان از آنان. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، 4(2 (پیاپی 7))، 1-8. SID. https://sid.ir/paper/20962/fa

Vancouver: کپی

ایران فر شیرین، عزیزی فریدون، ولایی ناصر. وضعیت مهارتهای ارتباطی استادان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و نقش آن در ارزشیابی دانشجویان از آنان. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)[Internet]. 1379؛4(2 (پیاپی 7)):1-8. Available from: https://sid.ir/paper/20962/fa

IEEE: کپی

شیرین ایران فر، فریدون عزیزی، و ناصر ولایی، “وضعیت مهارتهای ارتباطی استادان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و نقش آن در ارزشیابی دانشجویان از آنان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، vol. 4، no. 2 (پیاپی 7)، pp. 1–8، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/20962/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا