مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,833
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

947
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی راهبردهای آگاهی واج شناختی و چندحسی فرنالد بر پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان

صفحات

 صفحه شروع 104 | صفحه پایان 120

چکیده

 هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی راهبردهای آگاهی واج شناختی و چندحسی فرنالد بر پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان بود. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر و دختر پایه دوم تا پنجم نارساخوان مراجعه کننده به مرکز مشکلات ویژه یادگیری در سال تحصیلی 91-90 در شهرستان اردبیل تشکیل می دهند. نمونه پژوهش شامل 45 نفر از دانش آموزان نارساخوان بودند که به صورت دسترس انتخاب و درد و گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر کودکان و آزمون اختلال در خواندن استفاده شد. برای تحلیل داده های این پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزش های راهبردهای آگاهی واج شناختی و چندحسی فرنالد نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری بر بهبود پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان اثربخش بوده اند. همچنین نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری بهبود معناداری را در مهارت خواندن و درک مطلب گروه آگاهی واج شناختی نسبت به گروه چندحسی فرنالد در طی جلسات آموزش نشان داد. بنابراین توجه به اثربخشی آموزش های راهبردهای آگاهی واج شناختی و چندحسی فرنالد بر متغیرهای مرتبط با مهارت های خواندن و درک مطلب در دانش آموزان دارای نارساخوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نریمانی، محمد، نوری، رویا، و ابوالقاسمی، عباس. (1394). مقایسه اثربخشی راهبردهای آگاهی واج شناختی و چندحسی فرنالد بر پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان. ناتوانی های یادگیری، 4(3 (پیاپی 14))، 104-120. SID. https://sid.ir/paper/210110/fa

    Vancouver: کپی

    نریمانی محمد، نوری رویا، ابوالقاسمی عباس. مقایسه اثربخشی راهبردهای آگاهی واج شناختی و چندحسی فرنالد بر پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1394؛4(3 (پیاپی 14)):104-120. Available from: https://sid.ir/paper/210110/fa

    IEEE: کپی

    محمد نریمانی، رویا نوری، و عباس ابوالقاسمی، “مقایسه اثربخشی راهبردهای آگاهی واج شناختی و چندحسی فرنالد بر پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان،” ناتوانی های یادگیری، vol. 4، no. 3 (پیاپی 14)، pp. 104–120، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210110/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button