مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,288
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,520
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار

صفحات

 صفحه شروع 78 | صفحه پایان 93

چکیده

 هدف این مطالعه مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مدرسه ویژه اختلالات یادگیری شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 91- 90 بود (N=157), 36 دانش آموز (18 پسر و 18 دختر) دارای اختلال یادگیری بعنوان نمونه پژوهش و دانش آموزان بهنجار با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو و پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون بر روی آزمودنی ها اجرا شد. روش مطالعه عل‍ی – مقایسه ای بود. داده های پژوهشی با تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در شناسایی, توصیف و تفکر عینی در مقایسه با دانش آموزان بهنجار به طور معنی داری ضعیف هستند. هم چنین دانش آموزان دارای اختلال در روابط اجتماعی ضعیف بوده و در روابط اجتماعی شان رفتارهایی چون جسارت نابجا, عمل تکانشی, پرخاشگری, خوداعتمادی افراطی و حسادت و گوشه گیری از خود نشان می دهند. یافته های پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش آموزان ناتوان یادگیری در تعاملات اجتماعی و توانایی های هیجانی است. بنابراین توجه به برنامه های آموزشی و درمانی ترکیبی موثر بر قابلیت های هیجانی و اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سلیمانی، اسماعیل، زاهدبابلان، عادل، فرزانه، جبرائیل، و ستوده، محمدباقر. (1390). مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. ناتوانی های یادگیری، 1(1)، 78-93. SID. https://sid.ir/paper/210119/fa

Vancouver: کپی

سلیمانی اسماعیل، زاهدبابلان عادل، فرزانه جبرائیل، ستوده محمدباقر. مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1390؛1(1):78-93. Available from: https://sid.ir/paper/210119/fa

IEEE: کپی

اسماعیل سلیمانی، عادل زاهدبابلان، جبرائیل فرزانه، و محمدباقر ستوده، “مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار،” ناتوانی های یادگیری، vol. 1، no. 1، pp. 78–93، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210119/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button