Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,896
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,768
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

8

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 128

چکیده

 هدف این مطالعه بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان و شناسایی نقاط ضعف و قوت این مراکز می باشد. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز مشکلات ویژه یادگیری در استان اردبیل در سال تحصیلی 90- 89 می باشند. نمونه مطالعه شامل 248 نفر از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری بودند که به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. همچنین کلیه کارشناسان مربوطه (25 نفر), معلمان (100 نفر), و اولیاء این دانش آموزان (124 نفر) نیز جهت نظرسنجی انتخاب شدند. در قالب روش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل از آزمون های خواندن, املاء و ریاضی, مصاحبه نیمه ساختمند و پرسشنامه محقق ساخته جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. یافته های توصیفی نشان داد که از نظر اولیاء و مربیان نقاط قوت این مراکز بیشتر از نقاط ضعف آنها می باشد. نتایج تحلیل کوواریانس دوعاملی (ANCOVA) نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری آموزش دیده در مراکز LD و آموزش ندیده از نظر توانایی خواندن, توانایی ریاضی و توانایی نوشتن و معدل نمرات نیمسال تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد (P<0.01). اما بین دو جنس و در تعامل با گروه تفاوت معنی داری بدست نیامد. این مطالعه نشان داد که برگزاری کلاس های آموزشی مراکز ویژه ناتوانی های یادگیری موجب بهبود علایم و پیشرفت درسی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری می گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نریمانی، محمد، رجبی، سوران، افروز، غلامعلی، و صمدی خوشخو، حسن. (1390). بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان. ناتوانی های یادگیری، 1(1)، 109-128. SID. https://sid.ir/paper/210121/fa

Vancouver: کپی

نریمانی محمد، رجبی سوران، افروز غلامعلی، صمدی خوشخو حسن. بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1390؛1(1):109-128. Available from: https://sid.ir/paper/210121/fa

IEEE: کپی

محمد نریمانی، سوران رجبی، غلامعلی افروز، و حسن صمدی خوشخو، “بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان،” ناتوانی های یادگیری، vol. 1، no. 1، pp. 109–128، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210121/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا