مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

704
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

757
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیلی بر فراوانی و نوع اشکالات دست خط دانش آموزان مقطع ابتدایی در حروف الفبای فارسی

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 123

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور تحلیل میزان اشتباهات دانش آموزان مقطع ابتدایی در دست خط و تعیین فراوانی اشتباهات ساختاری در نوشتن هریک از نشانه های الفبای فارسی انجام شد. طرح پژوهش حاضر در بخش اول توصیفی و در بخش دوم از نوع نیمه آزمایشی (طرح پیش آزمون-پس آزمون بدون گروه کنترل). به همین منظور تعداد 300 نفر از دانش آموزان پایه ی دوم شهرستان مریوان (150 دختر و 150 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش مشکلات دست خط از کارت های الفبا و سیاهه ی محقق ساخته استفاده شد. شیوه تجزیه و تحلیل داده ها در بخش نخست که توصیف نوع خطاها در حروف بود از تحلیل تناظر و در بخش دوم با هدف میزان تغییرات در خطاهای نوشتن, از آزمون یومان ویتنی استفاده شد. نتایج نشان داد که بیش تر شرکت کنندگان در حروف (ج ج), (چ چ), (ح ح), (خ خ), (ص ص), (ض ض), (ط), (ظ), (ع ع), (غ غ), و (ق ق) خطاهای بیش تری (بدشکل نوشتن یا تحریف) داشتند. بیش ترین میزان اشتباهات مربوط به خطاهای بدشکل نوشتن یا تحریف حروف است که در دو جنسیت پسر و دختر مشهود است, اما پسرها با میانگین 52/11 اشتباهات بیش تری در این مورد داشته اند. کم ترین میزان اشتباهات نیز مربوط به اشتباه نوع سوم یعنی حذف یک یا چند نقطه از حرف است. هر دو جنس در رونویسی برخی حروف اشتباهات بیش تری داشتند و فقط ترتیب تعداد اشتباهات در دو جنس متفاوت است. از نظر نوع اشتباهات بر اساس سیاهه ی محقق ساخته اشتباهات نوع 8 (بدشکل نوشتن یا تحریف حروف ) بیش ترین و اشتباهات نوع 1 (معکوس نویسی) کم ترین فراوانی را داشتند. شایان ذکر است که بعد از گذشت 5 ماه و آموزش جهت نوشتن حروف در آموزش های مداخله ای میزان این اشتباه در هر دو جنس کاهش داشته است. میزان تغییر بعد از مداخله در افراد چپ دست بیش تر بوده است, اما میزان میانگین اشتباهات در افراد راست دست چه قبل و چه بعد از مداخله به نسبت افراد چپ دست کم تر بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصرتی، فاطمه، غباری بناب، باقر، و شریفی، سارا. (1397). تحلیلی بر فراوانی و نوع اشکالات دست خط دانش آموزان مقطع ابتدایی در حروف الفبای فارسی. ناتوانی های یادگیری، 8(1 (پیاپی 28) )، 107-123. SID. https://sid.ir/paper/210141/fa

    Vancouver: کپی

    نصرتی فاطمه، غباری بناب باقر، شریفی سارا. تحلیلی بر فراوانی و نوع اشکالات دست خط دانش آموزان مقطع ابتدایی در حروف الفبای فارسی. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1397؛8(1 (پیاپی 28) ):107-123. Available from: https://sid.ir/paper/210141/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه نصرتی، باقر غباری بناب، و سارا شریفی، “تحلیلی بر فراوانی و نوع اشکالات دست خط دانش آموزان مقطع ابتدایی در حروف الفبای فارسی،” ناتوانی های یادگیری، vol. 8، no. 1 (پیاپی 28) ، pp. 107–123، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210141/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا