مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,069
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

973
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه نیم رخ حافظه و توجه دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری با دانش آموزان عادی

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 84

چکیده

 هدف این تحقیق مقایسه نیم رخ حافظه و توجه دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری با دانش آموزان عادی می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای, پنج گروه 15 نفری (15 دانش آموز عادی, 15 دانش آموز دچار ناتوانی در یادگیری املا, 15 دانش آموز دچار ناتوانی در یادگیری ریاضی, 15 دانش آموز دچار ناتوانی در یادگیری خواندن و 15 نفر دچار ناتوانی در یادگیری از نوع مرکب) از دو ناحیه آموزش و پرورش شهرستان بوشهر انتخاب و همتا شدند. سپس در قالب روش علی - مقایسه ای آزمون اختلال در خواندن, املا, حساب, مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر کودکان, آزمون عملکرد پیوسته و مصاحبه بالینی اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره MANOVA نشان داد گروه ها در میزان توجه و توانایی حافظه با هم تفاوت معناداری دارند (P<0.001). به طوری که نتایج آزمون توکی نشان داد دانش آموزان عادی در مقایسه با سایر گروه های دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری از میزان توجه و توانایی حافظه بالاتری برخوردار هستند (P<0.001), پس از آن به ترتیب دانش آموزان دارای نارسایی حساب و دانش آموزان دارای نارساخوانی بدون تفاوت معنادار بودند, سپس دانش آموزان دارای نارسانویسی و پایین تر از همه, دانش آموزانی که دارای بیش از یک ناتوانی یادگیری بودند, کمترین میزان توجه و توانایی حافظه را دارا بودند (P<0.001). این تحقیق نشان داد که دانش آموزانی که مشکل نارسانویسی و به ویژه ترکیب دو یا سه ناتوانی در یادگیری را دارند از توانایی حافظه و توجه کمتری برخوردارند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رجبی، سوران، و پاکیزه، علی. (1391). مقایسه نیم رخ حافظه و توجه دانش‌ آموزان مبتلا به ناتوانی ‌های یادگیری با دانش ‌آموزان عادی. ناتوانی های یادگیری، 1(3)، 63-84. SID. https://sid.ir/paper/210190/fa

Vancouver: کپی

رجبی سوران، پاکیزه علی. مقایسه نیم رخ حافظه و توجه دانش‌ آموزان مبتلا به ناتوانی ‌های یادگیری با دانش ‌آموزان عادی. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1391؛1(3):63-84. Available from: https://sid.ir/paper/210190/fa

IEEE: کپی

سوران رجبی، و علی پاکیزه، “مقایسه نیم رخ حافظه و توجه دانش‌ آموزان مبتلا به ناتوانی ‌های یادگیری با دانش ‌آموزان عادی،” ناتوانی های یادگیری، vol. 1، no. 3، pp. 63–84، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210190/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button