مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8,140
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,552
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 115

چکیده

 هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی است. برای وصول به این هدف, از بین جامعه آماری که شامل کلیه دانش آموزان مبتلابه اختلال یادگیری ریاضی پایه چهارم, پنجم و ششم ابتدایی مدرسه اختلالات یادگیری ویژه شهر اردبیل در سال تحصیلی 92 - 1391 می باشد, 32 دانش آموز مبتلابه اختلال یادگیری ریاضی از میان جامعه آماری به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسش نامه محقق ساخته, آزمون هوشی ریون, آزمون ریاضی کی مت, آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی شلو, مقیاس حافظه عددی وکسلر, آزمون عملکرد پیوسته (CPT) بودند. ضمن آن که روش تحقیق پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با کار آزمایی بالینی است که با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه انجام شد, داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان دارای اختلال ریاضی و گروه کنترل در حافظه کاری, نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد. بدین معنی که حافظه کاری, نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی در گروه آزمایش بعد از آموزش توان بخشی شناختی افزایش یافته است. می توان نتیجه گرفت که از مداخله توان بخشی شناختی می توان برای بهبود کارکردهای اجرایی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی استفاده نمود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نریمانی، محمد، و سلیمانی، اسماعیل. (1392). اثربخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. ناتوانی های یادگیری، 2(3 (پیاپی 6))، 91-115. SID. https://sid.ir/paper/210204/fa

Vancouver: کپی

نریمانی محمد، سلیمانی اسماعیل. اثربخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1392؛2(3 (پیاپی 6)):91-115. Available from: https://sid.ir/paper/210204/fa

IEEE: کپی

محمد نریمانی، و اسماعیل سلیمانی، “اثربخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی،” ناتوانی های یادگیری، vol. 2، no. 3 (پیاپی 6)، pp. 91–115، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210204/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button