مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,153
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقدماتی الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی

صفحات

 صفحه شروع 116 | صفحه پایان 139

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی و ارزیابی آزمون ترسیم ساعت به عنوان ابزاری برای غربالگری در جمعیت کودکان ایرانی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی با گروه همتا است که در آن 53 دانش آموز نارساخوان 9 تا 11 ساله با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و 53 دانش آموز عادی که از نظر سن, جنسیت, دست برتری, پایه تحصیلی و هوش بهر با آن ها همتا بودند, با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از این رو حجم کل نمونه مورد بررسی 106 نفر بود. شرکت کنندگان, پس از تکمیل فرم معلمان و والدین فهرست نشانه مرضی کودک, مقیاس هوشی و کسلر کودکان, آزمون تشخیص خواندن و مصاحبه با ساختار بر اساس ملاک های چاپ چهارم راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روان پزشکی آمریکا انتخاب شدند. مفهوم سازی زمان و ترسیم ساعت, به طور جداگانه و با استفاده از سامانه نمره گذاری کوهن, ریکی, کیبی و ادموندز که بر روی کودکان مدرسه رو هنجار شده بود, مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که عملکرد کودکان با نارساخوانی تحولی, در ترسیم ساعت و جایگزینی عقربه ها به طور معناداری از کودکان عادی ضعیف تر است. تحلیل کیفی عملکرد, خطاهایی را آشکار ساخت که ناشی از برنامه ریزی ضعیف در انجام تکلیف های نیازمند هماهنگی است. با توجه به تحلیل های کمی و کیفی و تفاوت های بین الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی, آزمون ترسیم ساعت ابزار غربالگری مناسب و بخش سودمندی از ارزیابی جامع عصب - روان شناختی در کودکان با نارساخوانی تحولی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    گنجی، کامران، ذبیحی، رزیتا، و خدابخش، روشنک. (1391). بررسی مقدماتی الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی. ناتوانی های یادگیری، 1(2)، 116-139. SID. https://sid.ir/paper/210211/fa

    Vancouver: کپی

    گنجی کامران، ذبیحی رزیتا، خدابخش روشنک. بررسی مقدماتی الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1391؛1(2):116-139. Available from: https://sid.ir/paper/210211/fa

    IEEE: کپی

    کامران گنجی، رزیتا ذبیحی، و روشنک خدابخش، “بررسی مقدماتی الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی،” ناتوانی های یادگیری، vol. 1، no. 2، pp. 116–139، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210211/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button