مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,103
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,899
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه برنامه ریزی، توجه انتخابی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن)

صفحات

 صفحه شروع 94 | صفحه پایان 111

چکیده

 نارسایی های کارکرد اجرایی کودکان با اختلال یادگیری خاص می تواند دریچه ای جدیدی را جهت درمان و علت شناسی در این کودکان باز کند. تخریب کارکرد اجرایی یکی از چندین فنوتیپ های شناختی بالقوه در اختلال یادگیری خاص است. بنابراین هدف این مطالعه مقایسه کارکردهای اجرایی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص و دانش آموزان عادی است. در این پژوهش مقطعی 29 دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن) و 30 دانش آموز عادی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس بر اساس معیار روانپزشکی با تشخیص روانپزشک و روانشناس انتخاب شدند. سپس آزمون های برج لندن, استروپ رنگ واژه و آزمون طبقه بندی کارت های ویسکانسین توسط کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص تکمیل گردید. اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار 20 SPSS آنالیز و روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد تفاوت معناداری در انعطاف پذیری شناختی (F=0.051), برنامه ریزی (F=0.051) و توجه انتخابی (F=0.051) از مولفه های کارکردهای اجرایی بین کودکان داری اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن) و کودکان عادی وجود دارد. نتایج این مطالعه حاکی از وجود نقص در کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن) است. بنابراین پیشنهاد می شود مداخلات درمانی نوین جهت ترمیم کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن) طراحی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امانی، المیرا، فدایی، الناز، توکلی، مسعود، شیری، اسماعیل، و شیری، ولی. (1396). مقایسه برنامه ریزی, توجه انتخابی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن). ناتوانی های یادگیری، 7(2 )، 94-111. SID. https://sid.ir/paper/210226/fa

    Vancouver: کپی

    امانی المیرا، فدایی الناز، توکلی مسعود، شیری اسماعیل، شیری ولی. مقایسه برنامه ریزی, توجه انتخابی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن). ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1396؛7(2 ):94-111. Available from: https://sid.ir/paper/210226/fa

    IEEE: کپی

    المیرا امانی، الناز فدایی، مسعود توکلی، اسماعیل شیری، و ولی شیری، “مقایسه برنامه ریزی, توجه انتخابی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن)،” ناتوانی های یادگیری، vol. 7، no. 2 ، pp. 94–111، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210226/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button