مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,310
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,398
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تطبیقی نحوه گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ساکن مناطق حاشیه نشین و غیر حاشیه نشین شهر خرم آباد در سال 1393

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 94

چکیده

 امروزه در دنیای مدرن, بخشی مهمی از برنامه ها و آموزش های کودکان و نوجوانان در زمان های آزاد و اوقات فراغت آن هاست؛ چگونگی گذران این اوقات آزاد و فراغتی نوجوانان می تواند در رشد آنها اثربخش باشد و بازدهی آن, قطعا به آینده کودک و جامعه برخواهد گشت. نوشتار حاضر با هدف بررسی میزان, نوع و نحوه گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ساکن محلات حاشیه نشین و عادی تدوین شده است. این پژوهش به صورت مقطعی و پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه کودکان و نوجوانان بین 7 تا 18 سال ساکن شهر خرم آباد می باشد. تعداد کودکان و نوجوانان مورد بررسی در زمان جمع آوری داده ها 200 نفر هستند که به طور تصادفی از بین کودکان و نوجوانان ساکن در مناطق حاشیه نشین و عادی خرم آباد با حجم طبقات برابر انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری گردید. پرسشنامه تحقیق پس از تدوین, با استفاده از فرضیه ها و متغیرهای پژوهش و آزمون مقدماتی پرسشنامه و با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ اعتبار ابزار مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از نرم افزار spss و فعالیت های آماری مربوط, داده های تحقیق مورد توصیف, تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه (r= 0.539), هرچه پایگاه اجتماعی- اقتصادی خانواده ها بالاتر و بهتر باشد, به همان میزان فعالیت های فراغتی کودکان و نوجوانان افزایش پیدا می کند و گذران اوقات فراغت آنها پربارتر می گردد و همچنین بین میزان, نحوه و نوع فعالیت فراغتی کودکان دو منطقه تفاوت معناداری وجود دارد. بنا بر نتایج تحقیق انجام شده کودکان و نوجوانان حاشیه نشین در زمان فراغت به دلیل تنگی معیشت و یا فقر فرهنگی خانواده, مجبور به کار کردن هستند و گاهی هم دچار انحرافات اجتماعی و مشکلات جسمی می شوند. از آسیب های دیگر در رابطه با اوقات فراغت, استفاده از رسانه های غربی, اینترنت و وسایل ارتباط جمعی دیگر, زنگ خطر بزرگی در بین نوجوانان و کودکان است که نیازمند مداخلات مناسب است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شاطریان، محسن، دلفان، معصومه، و رشنو، خیرالنسا. (1394). مقایسه تطبیقی نحوه گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ساکن مناطق حاشیه نشین و غیر حاشیه نشین شهر خرم آباد در سال 1393. مطالعات جامعه شناختی شهری (مطالعات شهری)، 5(15)، 63-94. SID. https://sid.ir/paper/210295/fa

    Vancouver: کپی

    شاطریان محسن، دلفان معصومه، رشنو خیرالنسا. مقایسه تطبیقی نحوه گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ساکن مناطق حاشیه نشین و غیر حاشیه نشین شهر خرم آباد در سال 1393. مطالعات جامعه شناختی شهری (مطالعات شهری)[Internet]. 1394؛5(15):63-94. Available from: https://sid.ir/paper/210295/fa

    IEEE: کپی

    محسن شاطریان، معصومه دلفان، و خیرالنسا رشنو، “مقایسه تطبیقی نحوه گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ساکن مناطق حاشیه نشین و غیر حاشیه نشین شهر خرم آباد در سال 1393،” مطالعات جامعه شناختی شهری (مطالعات شهری)، vol. 5، no. 15، pp. 63–94، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210295/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button