مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,723
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

605
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکرد سیستمی به کیفیت در آموزش عالی در چارچوب نظام نوآوری ملی

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 23

چکیده

 در کشورها, نظامی وجود دارد بنام «نظام نوآوری ملی» که شبکه ای است متشکل از نهادهای مختلف که در ارتباط منطقی با یکدیگر, ضمن برقراری جریان اطلاعات و تبادل فی مابین, زمینه و بستر مناسب تولید و توسعه علم و فناوری را فراهم می سازد. این نظام, زنجیره ارزشی ایده تا محصول و بازار را شکل می دهد و فضای نوآوری و فعالیت های نوآورانه را در سرتاسر این زنجیره مهیا می کند.آموزش عالی یکی از اجزای اصلی و محوری در این شبکه و نظام است. در نتیجه مفاهیم کیفیت در آموزش عالی در چارچوب نظام نوآوری ملی که در هزاره سوم حتی به «نظام نوآوری ملی باز» نیز تبدیل شده است, قابل بررسی و تحلیل می باشد. در واقع با رویکرد سیستمی, کیفیت در آموزش عالی از طرفی تاثیرپذیر از «نظام نوآوری ملی باز» است و از سوی دیگر تاثیرگذار بر آن نیز خواهد بود. بنابراین کیفیت در آموزش عالی مقوله ای است چندبعدی که مستلزم برنامه کیفیت و مدیریت بر آن است.این مقاله قصد دارد ضمن بیان جایگاه آموزش عالی در نظام نوآوری ملی و تاکید بر تحول ایجاد شده در ماموریت دانشگاه ها, نقش مدیریت تکنولوژی را نیز در بحث کیفیت با نگاه سیستمی منعکس سازد. سپس باتشریح دیدگاه ها و مدل ها در خصوص کیفیت در آموزش عالی, تعریف کیفیت را با توجه به جایگاه و ماموریت جدید آموزش عالی, بهمراه مدل مفهومی پیشنهادی ارائه نماید. بدیهی است کیفیت مفهومی است که باید بصورت جریان و فرهنگ نه صرفا ابزاری, در محیط های آموزش عالی نگریسته شود تا زمینه های نهادینه شدن آن فراهم آید. در این ارتباط ضروری است که برنامه کیفیت کوتاه مدت و بلندمدت بطور هماهنگ و موازی در چارچوب نظام نوآوری حاکم بر آموزش عالی تدوین, برنامه ریزی و اجرا شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقری نژاد، جعفر. (1389). رویکرد سیستمی به کیفیت در آموزش عالی در چارچوب نظام نوآوری ملی. صنعت و دانشگاه، 3(7-8)، 13-23. SID. https://sid.ir/paper/210810/fa

    Vancouver: کپی

    باقری نژاد جعفر. رویکرد سیستمی به کیفیت در آموزش عالی در چارچوب نظام نوآوری ملی. صنعت و دانشگاه[Internet]. 1389؛3(7-8):13-23. Available from: https://sid.ir/paper/210810/fa

    IEEE: کپی

    جعفر باقری نژاد، “رویکرد سیستمی به کیفیت در آموزش عالی در چارچوب نظام نوآوری ملی،” صنعت و دانشگاه، vol. 3، no. 7-8، pp. 13–23، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210810/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button