مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

441
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

704
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرایند معناسازی در داستان ذوالقرنین در قرآن کریم

صفحات

 صفحه شروع 253 | صفحه پایان 272

چکیده

 داستان, یکی از اسلوب­ های مهم و کاربردی قرآن برای انتقال معانی و مفاهیم است. جستار پیش رو, با هدف گام نهادن در این مسیر و انتقال معانی و کاربردی­ کردن مفاهیم قرآنی, از نشانه معناشناسی گفتمانی استفاده کرده است که رویکردی نوین در تحلیل و سنجش متن به شمار می­ رود. رویکردی که به عنوان رهیافتی نو در نقد ادبی, امکان تحلیل روشمند متون را فراهم می­ کند. داستان ذوالقرنین در قرآن کریم, ظرفیت مطالعه از دیدگاه نشانه معناشناختی را دارد. داستان مهمی که با هدف تربیتی و تبلیغ ارزش­ ها بیان شده و یکی از الگوهای مهمی را که در جهان انسانیت نقش داشته­ اند, به تصویر می کشد. از این رو, نگارنده با هدفِ به دست دادن طرحی از فرایند تولید و صورت­ بندی معنا در داستان ذوالقرنین, در جستجوی فرایند گفتمانی حاکم بر داستان مذکور است. یافته­ ها نشان می­ دهد که گفتمان حاکم بر داستان ذوالقرنین (در سفرهای سه­ گانه, به ویژه در سفر سوم با هدف ساخت سد) کنش­ محور است. کارکرد کنشی, نقش مهمی در فرایند روایی داستان دارد و فضای کنشی, فرایند تولید معنا را کنترل می­ کند. کنشگران, با کسب توانش و طی یک فرایند کنشی, از بحران معنا, رهایی یافته و از وضعیت سلبی انفصال از امنیت به وضعیت ایجابی اتصال به امنیت رسیده­ اند؛ ضمن آنکه پیش از این, ابژه ی ارزشی را توسط نیروی بیرونی از دست داده بودند و طی این فرایند, موفق به تصاحب ابژه ی ارزشی شده و با ارزشِ کمی و کیفی پیوست یافتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیاوشی، صابره. (1398). فرایند معناسازی در داستان ذوالقرنین در قرآن کریم. ادب عربی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، 11(2 )، 253-272. SID. https://sid.ir/paper/211618/fa

    Vancouver: کپی

    سیاوشی صابره. فرایند معناسازی در داستان ذوالقرنین در قرآن کریم. ادب عربی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)[Internet]. 1398؛11(2 ):253-272. Available from: https://sid.ir/paper/211618/fa

    IEEE: کپی

    صابره سیاوشی، “فرایند معناسازی در داستان ذوالقرنین در قرآن کریم،” ادب عربی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، vol. 11، no. 2 ، pp. 253–272، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/211618/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا